Browsing Velferdsforskningsinstituttet (NOVA) by Author "Seland, Idunn"
Now showing items 1-12 of 12
-
Barn og unges fritid i et kjønns- og likestillingsperspektiv
Seland, Idunn; Persson, Marlene; Eriksen, Ingunn Marie (NOVA Rapport;5/19, Research report, 2019)Har gutter og jenter lik mulighet til deltakelse i fritidsaktiviteter? I denne rapporten undersøkes dette spørsmålet i en gjennomgang av norske og nordiske forskningsbidrag fra de siste ti årene. Gutter og jenter velger ... -
Conditions contributing to positive and negative outcomes of children's ICT use: Protocol for scoping review
Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Holmarsdottir, Halla Bjørk; Kapella, Olaf; Parsanoglou, Dimitris; Sisaks, Merike (Societies;Volume 12 / Issue 5, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-09)Children and young people are often labelled the “digital generation”, naturally equipped with the skills to reap the benefits of digitised education, working life and communication through social media now and in the ... -
Conditions Contributing to Positive and Negative Outcomes of Children’s ICT Use: Protocol for a Scoping Review
Seland, Idunn; Holmarsdottir, Halla Bjørk; Hyggen, Christer; Kapella, Olaf; Parsanoglou, Dimitris; Sisask, Merike (Societies;Volume 12 / Issue 5, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-09)Children and young people are often labelled the “digital generation”, naturally equipped with the skills to reap the benefits of digitised education, working life and communication through social media now and in the ... -
Demokrati, læring og mobilisering for unge medborgere (DEMOCIT)
Huang, Lihong; Kjøstvedt, Anders G.; Jøsok, Evy; Seland, Idunn; Tolgensbakk, Ida; Kosberg, Eva; Grevle, Tessa E.; Davan, Lars Birger (Kort oppsummert;4/2023, Working paper, 2023)Hvordan kan ungdommers demokratisk deltakelse styrkes, og hvordan kan skolen bidra til økt deltakelse på tvers av sosiale skillelinjer? I denne Kort oppsummert presenteres noen av hovedfunnene fra prosjektet DEMOCIT ... -
Evaluering av ordning med fylkesvise mobbeombud for barnehage og grunnskole. Utvidelse til landsdekkende ordning 2018–2020
Seland, Idunn; Eriksen, Ingunn Marie; Løvgren, Mette; Sletten, Mira Aaboen (2020;11, Research report, 2020)NOVAs evaluering av de to første årene av ordningen med fylkesvise mobbeombud for barnehage og grunnskole viser at ombudene bidrar til bedre involvering av barn og foreldre i saker som gjelder det psykososiale miljøet i ... -
Familiens betydning. Kunnskapsoversikt om hverdagsliv, omsorg, samlivsbrudd og familiestøttende tiltak
Finnvold, Jon Erik; Seland, Idunn; Tveito, Siri Berg; Schøyen, Mi Ah; Aarset, Monica Five (2020;1, Research report, 2020)Rapporten gir en oversikt over litteraturen innenfor fire sentrale tema i familieforskningen, nemlig omsorg, tidsbruk, samlivsbrudd og familiestøttende tiltak. Systematiske litteratursøk resulterte i et nettoutvalg på til ... -
Fritidsklubber i det lokale folkehelsearbeidet. Sluttrapport
Seland, Idunn; Andersen, Patrick Lie; Eriksen, Ingunn Marie (NOVA Rapport;1:2021, Research report, 2021)Tre av ti norske ungdommer i alderen 13-16 år går regelmessig på fritidsklubb eller ungdomshus, og bare den organiserte idretten er mer populær som fritidsaktivitet for denne aldersgruppen. Denne rapporten viser at ... -
Fritidsklubber i et folkehelseperspektiv. Analyser av statlige dokumenter 2007–2017 og Ungdata 2015–2017
Andersen, Patrick Lie; Seland, Idunn (NOVA Notat;1/2019, Research report, 2019)To generasjoner norske ungdommer har vokst opp med fritidsklubber, og fritidsklubber i Norge har blitt begrunnet med en blanding av sosialpolitiske og kulturpolitiske argumenter for klubbenes eksistens og aktivitetene som ... -
Lærerutdanning for å styrke ungdoms demokratiske deltakelse. Casestudie i fire nordiske land
Seland, Idunn; Kjøstvedt, Anders Granås (NOVA Rapport;2022: 10, Report, 2022)Denne rapporten undersøker hvordan lærerutdannere i Norge, Danmark, Finland og Sverige forbereder lærerstudenter i samfunnsfag på å undervise grunnskoleelever i demokratisk deltakelse. Lærerutdannernes utsagn rammes inn ... -
Politisk mestringstro i ungdomsskolen. Casestudie om demokrati- og medborgerskapsundervisning i fire norske ungdomsskoler
Kjøstvedt, Anders G.; Seland, Idunn; Jøsok, Evy; Huang, Lihong (NOVA Rapport;15/2023, Research report, 2023)Opplevelsen av politisk mestringstro er avgjørende for at ungdom ser på seg selv som deltakere i demokratiet, men denne mestringstroen påvirkes i stor grad av sosiale kategorier som kjønn og sosioøkonomisk status. ... -
Ungdom, kjønn og fritid
Eriksen, Ingunn Marie; Seland, Idunn (NOVA Rapport;6/19, Research report, 2019)Denne rapporten handler om kjønnsmønstre i ungdoms organiserte og uorganiserte fritid, og om likestillingsutfordringer knytta til dette. Rapporten er basert på den kvalitative longitudinelle intervjustudien Ungdom i ... -
Unge medborgere. Demokratiforståelse, kunnskap og engasjement blant 9.-klassinger i Norge. The International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) 2016
Huang, Lihong; Ødegård, Guro; Hegna, Kristinn; Svagård, Vegard; Helland, Tarjei; Seland, Idunn (NOVA Rapport 15/17, Report, 2017)Rapporten presenterer resultater fra The International Civic and Citizenship Study (ICCS) 2016 med vekt på de norske resultatene fra studien. Hensikten med studien er å undersøke elevers kunnskap om, forståelse av og ...