• Bedre levekår i Jevnaker 

      Winsvold, Aina; Kristofersen, Lars Bjarne; Sletten, Mira Aaboen (NOVA Notat 3/13, Notat, 2013)
      Denne undersøkelsen har hatt som formål å identifisere levekårsutfordringer for barnefamilier i Jevnaker kommune. NOVA foreslår flere tiltak som kommunen kan vurdere for å bedre levekårene for barn og unge som står i fare ...
    • Behovsstyrt samarbeid - holder det? 

      Sletten, Mira Aaboen; Sandberg, Nina (NOVA Rapport 16/03, Research report, 2003)
      Rapporten omhandler samarbeid mellom hjem og skole i videregående opplæring. Resultatene stammer fra en kartleggingsundersøkelse der elever, foreldre, skoleansatte og ansatte i Oppfølgingstjenesten og Pedagogisk-psykologisk ...
    • Ett år med arbeidslivsfaget 

      Bakken, Anders; Sletten, Mira Aaboen; Smette, Ingrid; Dæhlen, Marianne; Haakestad, Hedda (NOVA Rapport 1/12, Report, 2012)
      A new practical subject – Arbeidslivsfaget ("working life course")– was introduced as an option for a selected number of lower secondary schools in 2009 and 2010. It is a practical oriented course where students are to ...
    • Kartlegging av opplæringstilbudet til enslige mindreårige asylsøkere og barn av asylsøkere 

      Engebrigtsen, Ada; Sletten, Mira Aaboen (NOVA Rapport 20/11, Report, 2011)
      This report is about the educational opportunities for minor, unaccompanied asylum-seekers and children of asylum-seekers in Norway. The report is based on surveys to municipalities and counties and on interviews with ...
    • Ny start med Ny GIV? 

      Bakken, Anders; Sletten, Mira Aaboen (NOVA Rapport 23/11, Report, 2011)
      Ny GIV is a three-year effort by the government to increase the completion rate in secondary education. This report is about the Transition Project (Overgangsprosjektet) in Ny GIV. The aim of the Transition Project is to ...
    • Oppfølgingsprosjektet i Ny GIV 

      Sletten, Mira Aaboen; Bakken, Anders; Sandlie, Hans Christian (NOVA Rapport 13/13, Report, 2013)
      One of the major goals in Norwegian education policy is to improve the completion rate in upper secondary education. In 2011 the Government initiated a large-scale three-year effort – Ny GIV. The overarching goal is to ...
    • Oppfølgingsprosjektet i Ny GIV. Sluttrapport fra en kartleggingsstudie 

      Sletten, Mira Aaboen; Bakken, Anders; Andersen, Patrick Lie (NOVA Rapport 1/15, Report, 2015)
      I 2011 satte Regjeringen i gang Ny GIV, et treårig prosjekt for å øke gjennomføringen i videregående opplæring. Oppfølgingsprosjektet var ett av satsingsområdene, og målet har vært å styrke innsatsen overfor ungdom som er ...
    • Psykiske helseplager blant ungdom – tidstrender og samfunnsmessige forklaringer 

      Sletten, Mira Aaboen; Bakken, Anders (NOVA Notat 4/16, Notat, 2016)
      Dette notatet gir et oppdatert bilde av hva forskning fra de siste tiårene forteller om endringer i omfanget av psykiske plager blant ungdom. Bakgrunnen er de siste årenes ungdomsstudier, der et økende antall unge tenåringer ...
    • Det skal ikke stå på viljen - utdanningsplaner og yrkesønsker blant Osloungdom med innvandrerbakgrunn 

      Sletten, Mira Aaboen (NOVA Rapport 8/01, Research report, 2001)
      Temaet i denne rapporten er ungdom med ikke-vestlig innvandrerbakgrunn i Oslo og deres planer for framtida. Studien viser at ungdom med innvandrerbakgrunn i større grad planlegger å ta høyere utdanning enn ungdom med norsk ...
    • Sosiale forskjeller i unges liv. Hva sier Ungdata-undersøkelsene? 

      Bakken, Anders; Frøyland, Lars Roar; Sletten, Mira Aaboen (NOVA Rapport 3/16, Report, 2016)
      This report gives a comprehensive and updated presentation of the impact socioeconomic resources have on the living conditions of Norwegian youth. It aims to describe a broad spectrum of social inequalities between Norwegian ...
    • Stress og press blant ungdom. Erfaringer, årsaker og utbredelse av psykiske helseplager 

      Eriksen, Ingunn Marie; Sletten, Mira Aaboen; Bakken, Anders; Soest, Tilman von (NOVA Rapport 6/17, Report, 2017)
      In recent decades, there has been an increase in self-reported internalising mental health problems, such as depression and anxiety, among young people in many Western countries, including Norway. The aim of this study has ...
    • Ung i Frogn 

      Sletten, Mira Aaboen (NOVA Rapport 12/00, Report, 2000)
      Ungdomsundersøkelsen i Frogn er gjennomført på oppdrag fra Frogn kommune. Utvalget omfatter alle ungdomsskoleelever i Frogn våren 2000, samt Frognelever på grunnkurs ved videregående skoler i Nesodden, Ås og Vestby. 436 ...
    • Ung i Stavanger 2010 

      Sletten, Mira Aaboen; Frøyland, Lars Roar (NOVA Rapport 7/11, Report, 2011)
      This report is based on data from a local youth survey in the municipality of Stavanger. The study included 3112 students attending secondary schools in the municipality (mainly aged 13 to 16), which represents 68 percent ...
    • Ung i Tromsø 

      Sletten, Mira Aaboen (NOVA Rapport 12/01, Research report, 2001)
      Rapporten er skrevet på oppdrag fra Tromsø kommune. Spørreundersøkelsen rapporten bygger på ble gjennomført ved årsskiftet 2000/2001 blant elever i 9. og 10. klasse i grunnskolen samt grunnkurselever i videregående skoler ...
    • Ungdom og trening 

      Sletten, Mira Aaboen (NOVA Rapport 3/11, Report, 2011)
      How often and at which arenas – associations, fitness centers, un-institutionalized– do Norwegian youth exercise, and how have these exercise patterns developed over the last twenty years? How is exercise at these arenas ...
    • Ungdomsundersøkelsen i Stavanger 2002 

      Sletten, Mira Aaboen (NOVA Rapport 4/03, Research report, 2003)
      Rapporten er skrevet på oppdrag fra Stavanger kommune. Spørreundersøkelsen rapporten bygger på, ble gjennomført i mars 2002 blant elever i 8., 9. og 10. klasse i grunnskolen samt grunnkurselever i videregående skoler i ...
    • Uskyldig moro? 

      Sletten, Mira Aaboen; Soest, Tilmann von; Frøyland, Lars Roar; Torgersen, Leila; Hansen, Marianne (NOVA Rapport 18/10, Report, 2010)
      I denne rapporten presenterer vi resultatene fra en landsdekkende skolebasert ungdomsundersøkelse om pengespill og dataspill. I overkant av 8000 ungdommer i alderen 12 til 17 år fra 89 skoler deltok i spørreskjemaundersøkelsen. ...