• Husholdningenes økonomiske situasjon 2007 

      Tufte, Per Arne (Prosjektnotat 3-2007, Notat, 2007)
      Nummer: 3-2007 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey
    • Kjønn og kommersielle uttrykk 

      Brusdal, Ragnhild (Prosjektnotat 3-2008, Notat, 2008)
      Dette notatet er skrevet på oppdrag av BLD forbrukeravdelingen som ønsket et innspill til Stortingsmelding om menn og likestilling. Notatet ser nærmere på eventuelle forskjeller i gutters og jenters forbruk og forbrukets ...
    • Husholdningenes tidlige reaksjoner på finanskrisen 

      Poppe, Christian (Prosjektnotat 4-2008, Notat, 2008)
      Nummer: 4-2008 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey
    • Digital mestring - internett og bredbånd 

      Kjørstad, Ingrid; Slettemeås, Dag (Prosjektnotat 2-2008, Notat, 2008)
      I denne rapporten tar vi for oss bruk av internett, problemstillinger knyttet til bredbåndsabonnement, samt egen-vurdert kompetanse knyttet til internett- og bredbåndsrelaterte tjenester. Det er forbrukernes egenvurderte ...
    • Ukeblader, innsamling og analyse 

      Hauge, Benedicte (Prosjektnotat 5-2008, Notat, 2008)
      Bakgrunnen for notatet er tilslaget på Forskningsråd-prosjektet ”Beauty comes from within. Looking good as a challenge in health promotion” som SIFO fikk i 2008 i samråd med Centrum for konsumtionsvetenskap (CFK) i Göteborg ...
    • Clothes, the body and well-being 

      Klepp, Ingun Grimstad (Prosjektnotat 1-2008, Notat, 2008)
      I intervjuer om klær og klesvask har kvinner ofte forklart sine valg med utgangspunkt i det som føles riktig og dermed gir en følelse av velvære. Artikkelen stiller spørsmålet: Hvorfor er velvære så viktig i beskrivelser ...
    • Forbrukerkompetanse 2005-2009 - Hvor godt holder forbrukerne seg orientert på ulike markeder? 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 7-2009, Notat, 2009)
      I dagens komplekse vare- og tjenestemarkeder er det umulig for den enkelte forbruker å gjøre informerte og reflekterte valg foran ethvert kjøp han eller hun foretar. I dette notatet blir det dokumentert at forbrukerne har ...
    • Noen reklamer ergrer mer enn andre 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat 9-2009, Notat, 2009)
      Dette notatet tar i hovedsak for seg resultater fra SIFO-surveyen som fokuserer på reklame. SIFO-surveyen er undersøkelser som gjennomføres noenlunde jevnlig, og der noen temaer går igjen, mens andre er nye. I undersøkelsen ...
    • Forbruk av spa tjenester 

      Roos, Gun (Prosjektnotat 5-2009, Notat, 2009)
      Som et case i SIFO-prosjektet ”Beauty comes from within. Looking good as a challenge in health promotion” er data på forbruk av spa tjenester fra den landsdekkende SIFO-surveyen 2008 analysert. En av fire respondenter ...
    • Ungdoms samfunnsdeltakelse på internett 

      Hauge, Benedicte; Storm-Mathisen, Ardis (Prosjektnotat 2-2009, Notat, 2009)
      I denne lille spørreskjemabaserte kartleggingen ser vi på hvordan ungdom rapporterer om sin bruk av internett til samfunnsengasjement og politiske aktiviteter. Den beskriver hvordan 192 elever som går i siste trinn på ...
    • Forbrukeres digitale mestring 

      Slettemeås, Dag (Prosjektnotat 10-2009, Notat, 2009)
      I denne rapporten tar vi for oss forbrukerrelaterte problemstillinger knyttet til PC-bruk, internettaktiviteter og internettjenester, og til problemløsing knyttet til TV og dekodere. Det er forbrukernes egne vurderinger ...
    • Husholdningenes økonomiske situasjon 2009 

      Tufte, Per Arne (Prosjektnotat 6-2009, Notat, 2009)
      Notatet ser på den finansielle risikosituasjonen til husholdningen, hvordan de finansierer sitt forbruk og i hvilken grad dette påvirker risikoen for betalingsproblemer. Materialet består av 1000 respondenter og datainnsamlingen ...
    • Sammenlignende test av 3 tekstilvaskepulver for hvitt tøy 

      Eilertsen, Kjersti (Prosjektnotat 8-2009, Notat, 2009)
      SIFO har på oppdrag fra Lilleborg gjennomført test på tre utvalgte vaskemidler for hvitt tøy. Utvalget er gjort av Lilleborg og resultatet viser hvilket av de testede vaskemidlene som ut fra de valgte testkriterier er ...
    • "Inkludering og språkforståelse" - en evaluering av kurs for innvandrerkvinner i Alna Bydel, Oslo 

      Rysst, Mari (Prosjektnotat 1-2009, Notat, 2009)
      Denne rapporten evaluerer kurs for innvandrerkvinner i Bydel Alna i Oslo. Kurset ble arrangert av Stiftelsen Betanien i samarbeid med Alna Bydel og heter ” Inkludering og Språkforståelse”. Tilknyttede prosjekter ...
    • Sammenlignende test av 2 tekstilvaskepulver for hvitt tøy 

      Vereide, Kari; Eilertsen, Kjersti (Prosjektnotat 4-2010, Notat, 2010)
      SIFO har på oppdrag fra Lilleborg gjennomført test på to utvalgte vaskemidler for hvitt tøy. Utvalget er gjort av Lilleborg og resultatet viser hvilket av de testede vaskemidlene som ut fra de valgte testkriterier er best. ...
    • Hvorfor bytter du ikke bank? 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 3-2010, Notat, 2010)
      Basert på siste års mobilitet er det særlig strømmarkedet, men også bankmarkedet som fram-står som problematisk. Mens 9 prosent sier de skiftet strøm og 11 prosent sier de skiftet bank i løpet av de siste tolv månedene, ...
    • Sammenlignende test av 2 tekstilvaskepulver for farget tøy 

      Eilertsen, Kjersti; Vereide, Kari (Prosjektnotat 5-2010, Notat, 2010)
      SIFO har på oppdrag fra Lilleborg gjennomført test på to utvalgte vaskemidler for farget tøy. Utvalget er gjort av Lilleborg og resultatet viser hvilket av de testede vaskemidlene som ut fra de valgte testkriterier er best. ...
    • Tror det er lønnsomt, men sjekker ikke pris 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 5-2011, Notat, 2011)
      Nummer: 5-2011 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey
    • Evaluering av markedsføringsloven 

      Lavik, Randi; Brusdal, Ragnhild (Prosjektnotat 1-2011, Notat, 2011)
      Nummer: 1-2011 Tilknyttede prosjekter Evaluering telefonsalg
    • Husholdningenes økonomiske situasjon 2011 

      Tufte, Per Arne; Lavik, Randi (Prosjektnotat 12-2011, Notat, 2011)
      Betalingsproblemer har økt. Gjennomsnittlig andel av to undersøkelser viser at 7,5 prosent har tilbakevendende betalingsproblemer. Sannsynligheten for å ha betalingsproblemer øker når en har forbrukslån og/ eller ...