SIFO Rapport: Nye registreringer
Viser treff 141-160 av 329
-
Telefonsalg og telefonhenvendelser til forbrukere
(Oppdragsrapport 8-2013, Report, 2013)Denne rapporten ser på resultater fra SIFO-surveyen 2011, 2012 og 2013 om telefonsalg og telefonhenvendelser fra næringsdrivende og frivillige organisasjoner. Spørsmålene som ble stilt tok sikte på å kartlegge forbrukernes ... -
Forbrukeres holdning til pensjonssparing
(Oppdragsrapport 7-2013, Report, 2013)Vi har gjennomført en webundersøkelse om pensjonssparing på et representativt utvalg nordmenn i alderen 40-65 år. Vi finner at mange opplever pensjonssparing som et vanskelig tema som de ikke har satt seg godt inn i. Mange ... -
Unge voksne og personlig økonomi
(Oppdragsrapport 4-2013, Report, 2013)Rapporten ser på unge voksne og deres personlige økonomi. Temaet er deres kreditt- og låneatferd, deres økonomiske kunnskap samt eventuelle betalingsproblemer de måtte ha. Tilnærmingen er eksplorerende. Analysen er gjort ... -
Husholdsøkonomi og likestilling
(Oppdragsrapport 6-2013, Report, 2013)Rapportens tema er husholdsøkonomi og likestilling. Diverse litteratur på feltet blir presentert, samt en del data fra norske hushold. I rapporten inngår et spørreskjema for en videre oppfølging av husholdsøkonomi og ... -
Kundesamfunnet. Et essay om utviklingstrekk ved årtusenskiftet
(Arbeidsnotat 3-1999, Report, 1999)Kundesamfunnet refererer til at kunderollen blir mer og mer framtredende i vårt samfunn. Ikke bare som et markedsfenomen, ved at kundene blir sterkere på markedet, men som et kulturelt utviklingstrekk. Å betrakte seg selv ... -
Potensiale for økt materialgjenvinning av tekstilavfall og andre avfallstyper (papir/papp, metall og glass)
(Fagrapport 2-2012, Research report, 2012)Rapporten vurderer muligheter for økt materialgjenvinning av tekstilavfall i Norge. Mengden generert tekstilavfall i Norge er 24 kg på innbygger per år som hovedsakelig blir brent med energiutnyttelse. Det finnes lite ... -
Prisforskjeller, prisutvikling og prisspredning i Norge og Sverige – 2002, 2003 og 2004
(Fagrapport 3-2004, Research report, 2004)Merkevarer mat var i oktober 2003 gjennomsnittlig 15 prosent lavere i Sverige enn i Norge, mens merkevarer ”non-food” var 8 prosent lavere. Dette var en reduksjon fra oktober 2002, da merkevarene samlet var 22 pro-sent ... -
Review of the Norwegian reference budget
(Project report No. 4-2018, Report, 2018)This report presents a review of the Norwegian reference budget in light of similar European initiatives. The key aims of this reference budget review is to ensure that the Norwegian budget is valid and reliable, and that ... -
Valuing Norwegian Wool
(Professional report no. 5-2012, Research report, 2012)Wool has been called the white gold and has warmed and brought joy to the Norwegian population throughout history. It is also a textile fibre with many unused features. The starting point of the project Valuing Norwegian ... -
Reklame rettet mot barn på Internett - en forstudie
(Arbeidsrapport 2-1998, Report, 1998)Reklame har de siste tiårene vært et tema i samfunnsvitenskapelig forskning. Enkelte studier fokuserer på avsenders intensjoner eller mottakers opplevelser og påvirkning av reklame. Andre fokuserer på reklamebudskapet i ... -
Minstestandard for forbruksutgifter
(Oppdragsrapport 8-2003, Report, 2003)SIFOs oppdrag har vært å utvikle en minstestandard for forbruk, med utgangspunkt i SIFOs standardbudsjett for forbruksutgifter. Minstestandarden skal inngå i sosialdepartementets arbeid med å utarbeide anbefalte ... -
Forbrukerhensyn, helsemessig trygg mat og nytt Mattilsyn
(Oppdragsrapport 11-2003, Report, 2003)Hva er forbrukerretting, og hvordan skal den norske matforvaltningen forbrukerrettes og oppnå legitimitet og tillit i befolkningen? I denne rapporten nærmer vi oss disse spørsmålene ved å se nærmere på sentrale dokumenter ... -
Vask og stell av ull
(Fagrapport 7-2003, Report, 2003)Rapporten gjør rede for vaner og holdninger knyttet til bruk og stell av ull og proble-mer knyttet til dette. Målsettingen med rapporten er å gjøre stell av ull enklere gjen-nom innformasjon om egenskaper ved ullvaskemidler, ... -
Bivirkninger ved bruk av kosmetiske produkter
(Oppdragsrapport 1-2004, Report, 2004)Omtrent to av tre kvinner og hver annen mann rapporterer om ubehag, plage eller skade etter bruk av kosmetikk og toalettartikler. Det er svært få som per. i dag følger opp eventuelle problemer med å klage inn sine dårlige ... -
Reklame i lærebøker i grunnskolen
(Oppdragsrapport 4-2003, Report, 2003)Rapporten er laget på oppdrag fra Læringssenteret og tar sikte på en kartlegging av reklame i lærebø-ker i grunnskolen. Vi har gjennomført en kartlegging av lærebøker i grunnskolen utgitt etter august 2000. Dette er lærebøker ... -
Grensehandel Sverige og Danmark 2004
(Oppdragsrapport 9-2004, Report, 2004)Nordmenn handler andre varer i Sverige enn i Danmark. I Sverige er det en større andel som handler kjøtt, meierivarer og andre matvarer, mens i Danmark er det relativt flere som handler vin og brennevin. Nordmenn handler ... -
Kan noen hjelpe til med pisking og røring?
(Oppdragsrapport 2-2004, Report, 2004)Nummer: 2-2004 Tilknyttede prosjekter Tester av husholdsprodukter -
Vurdering av undertøy til brannvesen
(Oppdragsrapport 5-2004, Report, 2004)SIFO har sammenfattet alle testresultatene på de testete egenskapene til ullundertøy fra Ullfrotte Original, Troll og Devold. Det er gitt en vurdering og sammenlikning av hver egenskap for disse produkter. Følgende ... -
Vurdering av en gensers passform
(Oppdragsrapport 7-2004, Report, 2004)Oppdragsgiver ”Bitten 2 AS” har sendt en genser til SIFO for vurdering av passform. Genseren er strikket med raglanfelling og høy hals som brettes ned. Plagget har en utradisjonell form i overgangen mellom bol/ermer og ... -
Barns bruk av mobiltelefon og nettbrett
(Fagrapport 2-2015, Report, 2015)Nummer: Fagrapport nr.2-2015 Pressemelding Tilknyttede prosjekter Barns spilling på smartmobil og nettbrett Nyheter