Now showing items 121-140 of 329

    • Sammenfatning av evaluering av markedsføringsloven 

      Brusdal, Ragnhild; Lavik, Randi (Oppdragsrapport 3-2014, Report, 2014)
      Rapporten oppsummerer seks rapporter fra prosjektet om callsentre (kundesentre) som startet i 2010. I prosjektet inngår flere undersøkelser av forbrukere og telefonsalg samt kartlegging av kundesentre, både kommersielle ...
    • Grønne kalkulatorer 2012 

      Borch, Anita (Report, 2013)
      Grønne kalkulatorer er online tjenester som er utviklet for å hjelpe forbrukere å velge grønt ved å beregne miljøbelastningen av eget forbruk. Basert på en studie av 13 grønne kalkulatorer, konkluderer denne studien med ...
    • Søndagshandel og åpningstider - synspunkter og holdninger i endring? 

      Lavik, Randi (Arbeidsnotat 7-1999, Report, 1999)
      Denne våren har åpningstidsebatten i media vært ekstra høyrøstet. SIFO har over lengre tid arbeidet med åpningstidsproblematikken innen varehandelen, og vi ønsket derfor å se om denne debatten hadde påvirket forbrukernes ...
    • Endring i handlevaner og holdninger i dagligvaremarkedet på 2000- tallet 

      Lavik, Randi; Jacobsen, Eivind (Oppdragsrapport 2-2015, Report, 2015)
      Nummer: Oppdragsrapport nr. 2-2015
    • Mat og måltider for aktive eldre - en studie av aktive eldres preferanser, prioriteringer og praksiser 

      Honkanen, Pirjo; Ueland, Øydis; Mortvedt, Hilde Skotland; Granli, Britt Signe; Bugge, Annechen Bahr; Grini, Ida S. (Rapporter population-2013, Report, 2013)
      Tilknyttede prosjekter EldreMat- Norwegian foods optimised for an ageing population (KMB)
    • Forbrukersårbarhet. Hvordan mestrer de eldre forbrukerrollen? 

      Berg, Lisbet (Fagrapport 5-2014, Report, 2014)
      Nummer: Fagrapport nr.5-2014 Tilknyttede prosjekter Eldre forbrukere i sårbare situasjoner
    • Kommersielt trykk og markedsføring mot barn og unge 

      Brusdal, Ragnhild (Arbeidsrapport 5-1999, Report, 1999)
      Dette notatet gir et innblikk i hva norske barn utsettes for av markedsføring på skolen, i fritiden og gjennom ulike medier og hvordan de reagerer på dette. Det gir også et innblikk i hva det vil si å være ung i dag, i ...
    • Digitale medier, identitet og kjønn 

      Darbandi, Chimen (Fagrapport 2-2012, Report, 2012)
      Denne rapporten handler om 12-13 åringers forhold til spilling og sosiale medier i hverdagen, og er basert på forfatterens masteroppgave i sosialantropologi ved Universitet i Oslo som ble ferdigstilt våren 2011. Mastergraden ...
    • Usunne mat- og drikkereklamer rettet mot barn 

      Rysst, Mari; Bugge, Annechen Bahr (Oppdragsrapport 5-2013, Report, 2013)
      Overraskende lite reklame for usunn mat og drikke rettet mot barn De senere årene har det blitt satt stadig mer søkelys på samfunnets ansvar for å tilrettelegge for gode helsevalg. Ett av tiltakene som vurderes er å ...
    • Livsopphold ved startlån 

      Brusdal, Ragnhild; Borgeraas, Elling (Oppdragsrapport 1-2012, Report, 2012)
      Hensikten med dette prosjektet er å starte et arbeid med å utvikle et livsoppholdsbeløp for personer som søker startlån med utgangspunkt i SIFOs referansebudsjett. Denne delen av prosjektet tar sikte på å vurdere egnetheten ...
    • Sjøforsvaret i ny drakt 

      Bjerck, Mari; Vestvik, Marit (Oppdragsrapport 3-2012 Tilknyttede prosjekter Uni-2012, Report, 2012)
      Nummer: 3-2012 Tilknyttede prosjekter Uni-Form
    • Økonomisk utsatthet 

      Poppe, Christian (Report, 2012)
      Denne rapporten ser på 5 indikatorer på økonomisk utsatthet: endret økonomisk situasjon, dårlig råd, lav økonomisk buffer, lave kunnskaper om økonomi og tilbakevendende betalingsproblemer. Basert på SIFOsurveyen og ...
    • Holdninger til eiendomsmeglere og grunner til å selge bolig selv 

      Stamsø, Mary Ann (Fagrapport 6-2012, Report, 2012)
      En undersøkelse rettet mot et representativt utvalg av befolkningen viser at 71 prosent ønsker å benytte megler dersom de skal selge bolig i dag. 15 prosent vil benytte megler eller advokat kun til oppgjør, fire prosent ...
    • Livsopphold ved Startlån – en praktisk oppfølging 

      Brusdal, Ragnhild; Borgeraas, Elling (Oppdragsrapport 4-2012, Report, 2012)
      Dette arbeidet er en rapportering fra del 2 i evalueringen av hvordan SIFOs Referansebudsjett blir brukt i kredittvurderingen av personer som søker Startlån og hvor egnet budsjettet, i sin nåværende form, er til dette ...
    • Mobilitet i ulike markeder, informasjonskanaler og grensehandel 

      Schjøll, Alexander; Lavik, Randi (Report, 2012)
      Denne rapporten tar for seg forbrukernes mobilitet bank/forsikringsmarkedet, telemarkedet, kraftmarkedet og markedet for håndverkertjenester. Data er primært SIFO-surveyen i ulike år som er kilden. Færre nordmenn bytter ...
    • Økonomisk likestilling blant gifte og samboende 

      Stamsø, Mary Ann; Borgeraas, Elling; Brusdal, Ragnhild (Oppdragsrapport 13-2013, Report, 2013)
      Rapporten ser på økonomisk planlegging og organisering blant gifte og samboende mellom 24 og 59 år. Rapporten baserer seg på en web survey med 1023 respondenter. En av intensjonene var å se på dette i et likestillingsperspektiv. ...
    • Made to fit 

      Klepp, Ingun Grimstad; Bjerck, Mari; Skoland, Eli (Oppdragsrapport 9-2013, Report, 2013)
      Nummer: 9-2013 Tilknyttede prosjekter Made to fit
    • Retusjert reklame og kroppspress 

      Roos, Gun; Rysst, Mari (Oppdragsrapport 1-2014, Report, 2014)
      Nummer: 1-2014 Tilknyttede prosjekter Kroppspress
    • Hvorfor øker antall gjeldsordningssaker i Oslo? 

      Lavik, Randi; Poppe, Christian (Report, 2013)
      Antall åpnede gjeldsordningssaker i Oslo har steget fra 180 i 1999 og 212 i 2004 til 445 i 2011. Ved å sammenligne et representativt antall åpnede saker fra de tre årene har den foreliggende rapporten som mål å identifisere ...
    • Kjøtt og reklame 

      Vittersø, Gunnar; Rosenberg, Thea Grav (Oppdragsrapport nr. 4-2014, Report, 2014)
      Forbruket av kjøtt har økt betydelig de siste 25 årene. Sett fra et miljø- og helseperspektiv er dette en uheldig utvikling. Denne rapporten fokuserer på markedsføring og reklame for kjøtt som en av flere faktorer som ...