SIFO Rapport: Recent submissions
Now showing items 121-140 of 329
-
Sammenfatning av evaluering av markedsføringsloven
(Oppdragsrapport 3-2014, Report, 2014)Rapporten oppsummerer seks rapporter fra prosjektet om callsentre (kundesentre) som startet i 2010. I prosjektet inngår flere undersøkelser av forbrukere og telefonsalg samt kartlegging av kundesentre, både kommersielle ... -
Grønne kalkulatorer 2012
(Report, 2013)Grønne kalkulatorer er online tjenester som er utviklet for å hjelpe forbrukere å velge grønt ved å beregne miljøbelastningen av eget forbruk. Basert på en studie av 13 grønne kalkulatorer, konkluderer denne studien med ... -
Søndagshandel og åpningstider - synspunkter og holdninger i endring?
(Arbeidsnotat 7-1999, Report, 1999)Denne våren har åpningstidsebatten i media vært ekstra høyrøstet. SIFO har over lengre tid arbeidet med åpningstidsproblematikken innen varehandelen, og vi ønsket derfor å se om denne debatten hadde påvirket forbrukernes ... -
Endring i handlevaner og holdninger i dagligvaremarkedet på 2000- tallet
(Oppdragsrapport 2-2015, Report, 2015)Nummer: Oppdragsrapport nr. 2-2015 -
Mat og måltider for aktive eldre - en studie av aktive eldres preferanser, prioriteringer og praksiser
(Rapporter population-2013, Report, 2013)Tilknyttede prosjekter EldreMat- Norwegian foods optimised for an ageing population (KMB) -
Forbrukersårbarhet. Hvordan mestrer de eldre forbrukerrollen?
(Fagrapport 5-2014, Report, 2014)Nummer: Fagrapport nr.5-2014 Tilknyttede prosjekter Eldre forbrukere i sårbare situasjoner -
Kommersielt trykk og markedsføring mot barn og unge
(Arbeidsrapport 5-1999, Report, 1999)Dette notatet gir et innblikk i hva norske barn utsettes for av markedsføring på skolen, i fritiden og gjennom ulike medier og hvordan de reagerer på dette. Det gir også et innblikk i hva det vil si å være ung i dag, i ... -
Digitale medier, identitet og kjønn
(Fagrapport 2-2012, Report, 2012)Denne rapporten handler om 12-13 åringers forhold til spilling og sosiale medier i hverdagen, og er basert på forfatterens masteroppgave i sosialantropologi ved Universitet i Oslo som ble ferdigstilt våren 2011. Mastergraden ... -
Usunne mat- og drikkereklamer rettet mot barn
(Oppdragsrapport 5-2013, Report, 2013)Overraskende lite reklame for usunn mat og drikke rettet mot barn De senere årene har det blitt satt stadig mer søkelys på samfunnets ansvar for å tilrettelegge for gode helsevalg. Ett av tiltakene som vurderes er å ... -
Livsopphold ved startlån
(Oppdragsrapport 1-2012, Report, 2012)Hensikten med dette prosjektet er å starte et arbeid med å utvikle et livsoppholdsbeløp for personer som søker startlån med utgangspunkt i SIFOs referansebudsjett. Denne delen av prosjektet tar sikte på å vurdere egnetheten ... -
Sjøforsvaret i ny drakt
(Oppdragsrapport 3-2012 Tilknyttede prosjekter Uni-2012, Report, 2012)Nummer: 3-2012 Tilknyttede prosjekter Uni-Form -
Økonomisk utsatthet
(Report, 2012)Denne rapporten ser på 5 indikatorer på økonomisk utsatthet: endret økonomisk situasjon, dårlig råd, lav økonomisk buffer, lave kunnskaper om økonomi og tilbakevendende betalingsproblemer. Basert på SIFOsurveyen og ... -
Holdninger til eiendomsmeglere og grunner til å selge bolig selv
(Fagrapport 6-2012, Report, 2012)En undersøkelse rettet mot et representativt utvalg av befolkningen viser at 71 prosent ønsker å benytte megler dersom de skal selge bolig i dag. 15 prosent vil benytte megler eller advokat kun til oppgjør, fire prosent ... -
Livsopphold ved Startlån – en praktisk oppfølging
(Oppdragsrapport 4-2012, Report, 2012)Dette arbeidet er en rapportering fra del 2 i evalueringen av hvordan SIFOs Referansebudsjett blir brukt i kredittvurderingen av personer som søker Startlån og hvor egnet budsjettet, i sin nåværende form, er til dette ... -
Mobilitet i ulike markeder, informasjonskanaler og grensehandel
(Report, 2012)Denne rapporten tar for seg forbrukernes mobilitet bank/forsikringsmarkedet, telemarkedet, kraftmarkedet og markedet for håndverkertjenester. Data er primært SIFO-surveyen i ulike år som er kilden. Færre nordmenn bytter ... -
Økonomisk likestilling blant gifte og samboende
(Oppdragsrapport 13-2013, Report, 2013)Rapporten ser på økonomisk planlegging og organisering blant gifte og samboende mellom 24 og 59 år. Rapporten baserer seg på en web survey med 1023 respondenter. En av intensjonene var å se på dette i et likestillingsperspektiv. ... -
Made to fit
(Oppdragsrapport 9-2013, Report, 2013)Nummer: 9-2013 Tilknyttede prosjekter Made to fit -
Retusjert reklame og kroppspress
(Oppdragsrapport 1-2014, Report, 2014)Nummer: 1-2014 Tilknyttede prosjekter Kroppspress -
Hvorfor øker antall gjeldsordningssaker i Oslo?
(Report, 2013)Antall åpnede gjeldsordningssaker i Oslo har steget fra 180 i 1999 og 212 i 2004 til 445 i 2011. Ved å sammenligne et representativt antall åpnede saker fra de tre årene har den foreliggende rapporten som mål å identifisere ... -
Kjøtt og reklame
(Oppdragsrapport nr. 4-2014, Report, 2014)Forbruket av kjøtt har økt betydelig de siste 25 årene. Sett fra et miljø- og helseperspektiv er dette en uheldig utvikling. Denne rapporten fokuserer på markedsføring og reklame for kjøtt som en av flere faktorer som ...