Browsing SIFO Rapport by Document Types "Research report"
Now showing items 1-20 of 67
-
Assessing the Levels of Financial Capability and Financial Well-being in Ireland. A report to the Competition and Consumer Protection Commission (CCPC), Ireland
(Oppdragsrapport;15-2018, Research report, 2018)Denne rapporten analyserer økonomisk trygghet i Irland, basert på data samlet inn i januar og februar 2018. Innbyggerne i Irland forventes å ta ansvar for sin eget økonomiske trygghet, både i nåtid og i fremtiden. Likevel ... -
Assessing the Levels of Financial Capability and Financial Well-being in Norway. A summary report
(Oppdragsrapport;19-2018, Research report, 2018)Denne rapporten handler om ‘financial well-being’ — økonomisk trygghet på norsk. Rapporten gir et oversiktsbilde av økonomisk trygghet i Norge i 2017, basert på en tidligere rapport: Kempson E, Poppe C. SIFO rapport ... -
Barn og unges forbruk: klær, mat og kropp
(Rapport;13-2020, Research report, 2020)Denne rapporten, som i hovedsak er basert på en spørreundersøkelse om barn, klær, mat og kropp blant foreldre med barn i alderen 1-16 år, beskriver barn og unges forbruk av klær og mat og hvordan de forholder seg til kropp, ... -
Barndommens små voksne
(Fagrapport 4-2006, Research report, 2006)Debatter i media den siste tiden har vist en økt bekymring for markedsføringen i det offentlige rom, med spesielt bekymring for en seksualisering av barndommen. Rapporten tar for seg barnemoten og fremstillingen av barn i ... -
Boligsalg og salgsmetoder
(Fagrapport 7-2012, Research report, 2012)Denne undersøkelsen av et representativt utvalg av boligselgere viser at 83 prosent benyttet eiendomsmegler gjennom hele salgsprosessen. Ni prosent solgte selv men benyttet advokat eller megler til oppgjøret, en prosent ... -
Brukeranmeldelser og ratinger. Rykteøkonomien på fremmarsj? En landsdekkende undersøkelse blant norske forbrukere
(Oppdragsrapport;12-2018, Research report, 2018)Denne rapporten tar for seg brukeromtaler og ratinger som er sentrale tillitsmekanismer i dagens digitale markeder. Disse bidrar til å skape tillit og smører relasjonene mellom aktører som i utgangspunktet er fremmede for ... -
Byttemedisin? Nei, takk. En kvalitativ studie av byttenekt i legemiddelforbruket.
(Rapport;1-2020, Research report, 2020)I denne rapporten undersøker jeg hvorfor noen ikke ønsker å bytte til generiske legemidler når forespurt dette på apoteket ved henting av reseptpliktige medisiner. De kvalitative intervjuene studeres fra et praksisteoretisk ... -
The consumer literacies of teenagers in virtual gaming environments
(Report;16-2020, Research report, 2020)This project examines how Norwegian children and youth understand and engage with the commercial landscape of virtual world gaming websites. The study aims to find out what experiences they have with using money during ... -
Det norske måltidsmønsteret - ideal og praksis
(SIFO-report;2-2000, Research report, 2000)Dette er en studie om det norske måltidsmønsteret. Hensikten med prosjektet var å øke kunnskapen om hvilken rolle og verdi måltidet har i den moderne hverdagen. Studien har vært delt i to overordnede problemområder. På den ... -
Digitalt koronaliv 2020: Norske husstanders digitale håndtering av koronapandemien
(Rapport;7-2020, Research report, 2020)I denne rapporten har vi gjort analyser basert på en landsdekkende survey om «digitalt koronaliv». Dette gir oss et øyeblikksbilde av hvordan den norske befolkningen har opplevd og håndtert koronakrisen i den første fasen ... -
Dream homes
(Fagrapport 1-2009, Research report, 2009)Rapporten undersøker de individuelle etableringene av norske fritidsboliger i området rundt Natal i Brasil. Mange ferierende nordmenn har etablert seg for korte, men repetitive perioder i Brasil. Denne rapporten søker å ... -
Du og jeg og vi to
(Fagrapport 3-2007, Research report, 2007)Barne- og ungdomsfotball er et familieanliggende – og direkte eller indirekte involverer den majoriteten av den norske befolkningen. På den annen side er det ikke en aktivitet som de fleste kopler til forbruks-forskning. ... -
Eldres digitale hverdag. En landsdekkende undersøkelse om tilgang, mestring og utfordringer i informasjonssamfunnet
(Oppdragsrapport;18-2018, Research report, 2018)Denne SIFO-rapporten tar for seg de eldres (61-100 år) digitale hverdag og ser på utviklingen fra 2014 til 2018. Andel eldre med tilgang til internett (på datamaskin, nettbrett og smarttelefon) har økt fra åtte av ti til ... -
En bolig til besvær? Konflikter ved kjøp av brukt bolig i Norge
(Rapport;16-2019, Research report, 2019)Vi benytter en spørreundersøkelse til å si noe om kunnskap om regelverket rundt kjøp av brukte boliger. Spesielt ønsker vi å si noe om konfliktnivået. Vi finner at kunnskapen om regelverket er mangelfull. Vi finner at én ... -
En undersøkelse av det digitale hverdagslivet til ungdom med nedsatt funksjonsevne
(Rapport;11-2019, Research report, 2019)Denne rapporten presenterer funn fra en studie om barn og unge med nedsatt funksjonsevne sin digitale hverdag og deltagelse. Metodene som er anvendt i prosjektet er fokusgrupper og en spørreundersøkelse blant unge mellom ... -
European food safety: Mapping critical food practices and cultural differences in France, Norway, Portugal, Romania and the UK
(Report;6-2020, Research report, 2020)Editor: Silje Elisabeth Skuland. Authors: (alphabetical): Borda, D., Didier, P., Dumitraşcu, L., Ferreira, V., Foden, M., Langsrud, S., Maître, I., Martens, L. Møretrø, T., Nguyen-The, C., Nicolau, A. I.Nunes, C., Rosenberg, ... -
Forbruksforskning som forbrukerpolitikk 1939-1984
(Fagrapport 6-2006, Research report, 2006)Nummer: 6-2006 -
Forbuden frukt smaker best - en studie av nordmenns spise- og drikkemønster av sjokolade, søtsaker, salt snacks, sukkerholdige leskedrikker og lignende
(SIFO-report;5-2010, Research report, 2010-09)Denne studien er en del av forskningsprosjektene Young Food og HealthMeal. Begge prosjektene er finansiert av Norges forskningsråd. Temaet i rapporten er nordmenns spise- og drikkemønster av en type mat og drikke som ... -
Fornuftig og forført. En forbruksstudie av Black Friday i Norge
(Rapport;10-2019, Research report, 2019)Ved hjelp av representativ spørreundersøkelse blant nordmenn utført like etter Black Friday i 2018 finner vi at 36 % handlet denne dagen. Median beløp man handlet for var 1 835 kr. Det er primært de unge som handlet. Kvinner ... -
GMO-mat eller ikke: Har det vært endringer i forbrukernes syn på genmodifisert mat fra 2017 til 2020?
(Rapport;3-2020, Research report, 2020)GMO-teknologien har i en årrekke vært gjenstand for offentlig debatt i Norge og i mange andre land. Diskusjonen omhandler muligheter, bruk, fordeler, risikoer, trygghet og begrensninger. I denne studien har vi sett nærmere ...