Blar i SIFO Rapport på emneord "barn"
Viser treff 1-4 av 4
-
Barns forbruk i videospill og hvordan det påvirker sosiale relasjoner. Delrapport 2 fra prosjektet «Pay to play»
(SIFO-rapport;13-2023, Report, 2023)Barn er aktive brukere av videospill, hvor de legger igjen både tid og penger. Formålet med rapporten er å gi oversikt over ulike digitale varer barn kjøper, deres refleksjoner rundt manipulerende spilldesign, og hvilken ... -
Kartlegging av manipulerende spilldesign. Delrapport 1 fra prosjektet «Pay to play»
(SIFO-rapport;12-2023, Report, 2023)Videospill er designet på bakgrunn av belønningssystemer for å holde spillerne engasjerte, og en betydelig andel av profitten fra spillindustrien kommer fra forbrukernes kjøp inne i spillene. Formålet med rapporten er å ... -
Markedsføring og personvern i sosiale medier – en flermetodisk undersøkelse med barn som medforskere
(Oppdragsrapport;13-2018, Research report, 2018)Norske barn har fra ung alder høyt nærvær på og personalisert bruk av internett (fra smarttelefoner) – og ikke minst sosiale medier. Dette stiller svært høye krav til norske barns digitale forbrukerkompetanse; de kan legge ... -
Søte jenter og tøffe gutter. En kunnskapsoppsummering om barn som forbrukere i et kjønnsperspektiv
(Rapport;1-2019, Research report, 2019)I denne kunnskapsoppsummeringen belyser vi hvordan barn og unge må forholde seg som forbrukere i kjønnede markeder. Litteraturgjennomgangen tar primært for seg nordisk forskning av nyere dato som omhandler barn og unge i ...