Now showing items 21-31 of 31

    • Prisforskjeller og grensehandel mellom Norge og Sverige 

      Lavik, Randi (Oppdragsrapport 5-2003, Report, 2003)
      I rapporten presenteres prisforskjeller på typiske grensehandelsprodukter, kjente merkevarer og alkoholholdige drikkevarer. I tillegg presenteres utviklingen i prisnivå i Norge og Sverige sammenlignet med EU spesielt, ...
    • Prisforskjeller, prisutvikling og prisspredning i Norge og Sverige – 2002, 2003 og 2004 

      Lavik, Randi (Fagrapport 3-2004, Research report, 2004)
      Merkevarer mat var i oktober 2003 gjennomsnittlig 15 prosent lavere i Sverige enn i Norge, mens merkevarer ”non-food” var 8 prosent lavere. Dette var en reduksjon fra oktober 2002, da merkevarene samlet var 22 pro-sent ...
    • Prissammenligning av handlekurv mellom Lidl og andre norske lavpriskjeder 

      Dulsrud, Arne; Lavik, Randi (Oppdragsrapport 14-2004, Report, 2004)
      Nummer: 14-2004 Tilknyttede prosjekter Prismålinger
    • Sammenfatning av evaluering av markedsføringsloven 

      Brusdal, Ragnhild; Lavik, Randi (Oppdragsrapport 3-2014, Report, 2014)
      Rapporten oppsummerer seks rapporter fra prosjektet om callsentre (kundesentre) som startet i 2010. I prosjektet inngår flere undersøkelser av forbrukere og telefonsalg samt kartlegging av kundesentre, både kommersielle ...
    • Sammenlignende prisundersøkelse mai 2001 

      Lavik, Randi (Oppdragsrapport 8-2001, Report, 2001)
      mai 2001 ble det gjennomført en sammenlignende prisundersøkelse i 11 dagligvarekjeder i Oslo. Dette er en oppfølging av en tilsvarende undersøkelse høsten 2000, i hhv Oslo-området og Kristiansands-området (Lavik 2000). ...
    • Søndagshandel og åpningstider - synspunkter og holdninger i endring? 

      Lavik, Randi (Arbeidsnotat 7-1999, Report, 1999)
      Denne våren har åpningstidsebatten i media vært ekstra høyrøstet. SIFO har over lengre tid arbeidet med åpningstidsproblematikken innen varehandelen, og vi ønsket derfor å se om denne debatten hadde påvirket forbrukernes ...
    • Telefonsalg og telefonhenvendelser til forbrukere 

      Brusdal, Ragnhild; Lavik, Randi (Oppdragsrapport 8-2013, Report, 2013)
      Denne rapporten ser på resultater fra SIFO-surveyen 2011, 2012 og 2013 om telefonsalg og telefonhenvendelser fra næringsdrivende og frivillige organisasjoner. Spørsmålene som ble stilt tok sikte på å kartlegge forbrukernes ...
    • Tillit til kjøtt 

      Lavik, Randi; Borch, Anita; Borgen, Svein Ole; Kjærnes, Unni (Oppdragsrapport 14-2010, Report, 2010)
      Rapporten drøfter karakteristiske trekk ved den norske forsyningsmåten for kjøtt. Drøftingen bygger på kjent kunnskap om tilbudssiden, reguleringsformer og etterspørselssesiden, og knytter dette sammen til et overgripende ...
    • Ute av syne, ute av sinn? 

      Jacobsen, Eivind; Lavik, Randi (Oppdragsrapport 8-2007, Report, 2007)
      I denne rapporten resonnerer vi omkring et eventuelt forbud mot synlig framvisning av tobakksvarer i butikk. Vi drøftet hvorvidt et slikt tiltak kan tenkes å virke etter hensikten, dvs. å redusere andelen røykere, spesielt ...
    • Å få rett - når du har rett 

      Jacobsen, Eivind; Lavik, Randi; Stø, Eivind (Oppdragsrapport 4-2007, Report, 2007)
      Nummer: 4-2007 Tilknyttede prosjekter Forbrukertvister
    • Å spise ute. Hvem, hva, hvor, hvordan, hvorfor og når? 

      Bugge, Annechen Bahr; Lavik, Randi (SIFO-report;6-2007, Research report, 2007)
      Formålet med prosjektet er å gi økt kunnskap om hvilken rolle utespising har i moderne hverdagsliv. Fra begynnelsen av 70-tallet har det vært en tredobling av folks utgifter til hotell- og restauranttjenester. Surveyen ...