Blar i SIFO Rapport på dokumenttype "Report"
Viser treff 41-60 av 260
-
Dyrtid under oppseiling. Hvordan takler husholdene de økende levekostnadene?
(Rapport;5-2022, Report, 2022)De fleste husholdene har til nå klart seg bra selv om prisene på mange viktige livsområder har økt samtidig. Men siden januar har 28% fått noe dårligere økonomi og 5% mye dårligere økonomi. Viktigste årsak er kombinasjonen ... -
Døgnåpen handel - konsekvenser for de ansatte. En arbeidsmiljøundersøkelse
(Rapport 3-1998, Report, 1998)Dette er en undersøkelse om arbeidsmiljøet til ansatte som arbeider på ulike tidspunkter i varehandelen. For å belyse dette har vi valgt ut dagligvarebutikker, kiosker og bensinstasjoner. Det er her man finner de lengste ... -
Eksponering for markedsføring av usunn mat og drikke. Reklame rettet mot barn og unge i sosiale medier
(SIFO-rapport;14-2023, Report, 2023)Nylig ble det flertall på Stortinget for et forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn og unge, samt forhøyet aldersgrense for kjøp av energidrikk. Forskning viser at markedsføring av mat og drikke med ... -
Eldres bruk av digitale verktøy og internett:
(Oppdragsrapport 5-2014, Report, 2014)Denne rapporten, gjennomført av SIFO på oppdrag fra Deltasenteret, tar vi seg den eldre befolkningens digitale hverdag. Datagrunnlaget er hentet inn av Norstat i oktober/november 2014, og består av 1000 eldre i alderen ... -
Eldres vurderinger av forbrukermarkedene før og nå
(Oppdragsrapport 10-2013, Report, 2013)Nummer: 10-2013 Tilknyttede prosjekter Eldre forbrukere i såbare situasjoner -
Endring i handlevaner og holdninger i dagligvaremarkedet på 2000- tallet
(Oppdragsrapport 2-2015, Report, 2015)Nummer: Oppdragsrapport nr. 2-2015 -
Endringer i forbruksutviklingen i Norge
(Oppdragsrapport nr. 4-2017, Report, 2017)Formålet med denne rapporten er å beskrive forbruksutviklingen i Norge, og evaluere effekten av disse på samfunnets bærekraft med vekt på miljø og klima. Arbeidet med bærekraftsindikatorene startet med en gjennomgang av ... -
Endringer i nordmenns matvaner på 80- og 90-tallet.
(Rapport 1-1999, Report, 1999)Slik begrepet matvaner brukes i denne rapporten omfatter det for det første forbruk og brukshyppighet av ulike matvarer og retter som kan relateres til middagsmåltidet, men også hvordan matvarer kombineres til varme retter ... -
Energisparende teknologier i norske husholdninger:
(Fagrapport 5-2015, Report, 2015)Nummer: Fagrapport nr.5-2015-2015 Tilknyttede prosjekter Heat Pumps -
Er varen lik vareprøven?
(Oppdragsrapport 3-2007, Report, 2007)I dette oppdraget blir ferdige varer sammenliknet mot 12 vareprøver. Passform og kvalitet er sammenliknet for alle modeller. For en modell er også lukten vurdert. Det er ikke funnet vesentlige avvik mellom ferdige varer ... -
Etisk politisk forbruk
(Oppdragsrapport 13-2006, Report, 2006)Nummer: 13-2006 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey Etisk- politisk forbruk -
Evaluering av forbud mot synlig oppstilling av tobakksvarer
(Fagrapport 2-2011, Report, 2011)Nummer: 2-2011 Tilknyttede prosjekter Tobakk -
Familiens trojanske hester? En kvalitativ undersøkelse av bruk av digitale medier i norske hjem
(Oppdragsrapport 1-2003, Report, 2003)Dette prosjektet er et kvalitativt studium av bruken av digitale IKT i norske hjem, og er et samarbeid mellom Telenor, NRK, Norsk Tipping og SIFO. Datagrunnlaget består av fire familier som hver har tilbrakt en ettermiddag ... -
Food for Security. Mapping mechanisms of food security and conflict in Cauca, Colombia
(Report;7-2021, Report, 2021)This report is the first deliverable from the project Food for Security: Evidence from Cauca, Colombia funded by NORGLOBAL 2 under Research Council of Norway. The objective of this report is twofold. First, we will provide ... -
Forbrukerbarrierer blant personer med nedsatt funksjonsevne
(Oppdragsrapport 6-2016, Report, 2016)Basert på intervjuer og deltagende observasjon undersøker vi i denne studien hvilke barrierer fire personer med ulike former for funksjonsnedsettelse møter i hverdagen som forbruker på tre arenaer: i hjemmet ved bruk av ... -
Forbrukere i bredbånds- og TV-markedet
(Report, 2008)I denne rapporten tar vi for oss forbrukerrelaterte problemstillinger knyttet til bredbåndsabonnement og TV-tilkopling, samt DAB-tilgang i norske husstander. Det er forbrukernes egne erfaringer og opplevde problemer med ... -
Forbrukere og smarttelefon
(Oppdragsrapport nr. 15-2016, Report, 2016)Denne rapporten ser nærmere på hvordan smarttelefonen har påvirket forbrukere og forbrukerrollen og diskuterer hvilke muligheter og utfordringer smarttelefonteknologien kan gi forbrukere – og spesielt unge forbrukere- i ... -
Forbrukere og utviklingen av bredbånd i Norge - fra borger til kunde?
(Oppdragsrapport 6-2003, Report, 2003)Rapporten ”Forbruker og utviklingen av bredbånd i Norge – fra borger til kunde?” anlegger et forbrukerorientert pers-pektiv på bredbåndsutviklingen. Dette står i kontrast til debatten på feltet som har vært dominert av ... -
Forbrukeres holdning til pensjonssparing
(Oppdragsrapport 7-2013, Report, 2013)Vi har gjennomført en webundersøkelse om pensjonssparing på et representativt utvalg nordmenn i alderen 40-65 år. Vi finner at mange opplever pensjonssparing som et vanskelig tema som de ikke har satt seg godt inn i. Mange ...