Browsing SIFO Rapport by Document Types "Report"
Now showing items 141-160 of 261
-
Livsopphold ved Startlån – en praktisk oppfølging
(Oppdragsrapport 4-2012, Report, 2012)Dette arbeidet er en rapportering fra del 2 i evalueringen av hvordan SIFOs Referansebudsjett blir brukt i kredittvurderingen av personer som søker Startlån og hvor egnet budsjettet, i sin nåværende form, er til dette ... -
Lommepenger, ekstrapenger og lærepenger
(Rapport 6-1998, Report, 1998)Ungdom og forbruk er et tema som er gjenstand for bekymring og konflikter i mange hjem. Denne rapporten handler om foreldre som forsørgere og oppdragere. Men den handler også om barna deres og hvor mye de får i lommepenger ... -
Loppemarked - mye mer enn man tror. En studie av loppemarkeder i Oslo
(Rapport 4-1999, Report, 1999)Rapporten tar for seg loppemarkeder i Oslo til inntekt for foreninger eller veldedige formål. Loppemarked bygger på en dugnadsånd blant frivillige, ofte foreldre, som gjennom sitt arbeid skaffer inntekter til diveres ... -
Lukten av svette. Luktutvikling i ulike tekstiler
(Testrapport;54-2011, Report, 2011) -
Made to fit
(Oppdragsrapport 9-2013, Report, 2013)Nummer: 9-2013 Tilknyttede prosjekter Made to fit -
"Mangfoldet er uroens mor" - Endrede institusjonelle forutsetninger for tillit i verdikjeden for matvarer
(Arbeidsnotat 11-1999, Report, 1999)Tillit er et element som må være tilstede for at transaksjoner skal kunne gjennomføres (se for eksempel Williamsson 1985). Dette er spesielt uttalt i tilknytning til kjøp og salg av matvarer, fordi maten, som føde innebærer ... -
Markedsføring av økologiske produkter i utvalgte land
(Oppdragsrapport 13-2007, Report, 2007)I denne rapporten ser vi på utviklingen i de økologiske markedene i Storbritannia, Tyskland, Danmark, Sverige og Norge. Vi ser på markedenes volum og vekst, på sertifiserings- og merkeordninger og de viktigste aktørene. ... -
Markedsføringsstrategier og forbrukerbeskyttelse i levende reklame mot barn og unge
(Arbeidsrapport 13-1992, Report, 1992)Denne arbeidsrapporten er en del-rapport fra et nordisk prosjekt med tittelen 'Otraditionella marknadsforingsmetoder mot barn och unga'. Prosjektet bestAr av fire separate delrapporter som kan leses uavhengig av hverandre. -
Mat og måltider for aktive eldre - en studie av aktive eldres preferanser, prioriteringer og praksiser
(Rapporter population-2013, Report, 2013)Tilknyttede prosjekter EldreMat- Norwegian foods optimised for an ageing population (KMB) -
Maten vi kaster
(Fagrapport nr. 1-2017, Report, 2017)Med mathåndtering i hverdagslivet som utgangspunkt finner denne rapporten fem hovedårsaker til matsvinn i norske husholdninger: (1) Forbrukerne er usikre når det gjelder egen vurdering av mattrygghet og matkvalitet, (2) ... -
Menneske og dyr. En kvalitativ studie av holdninger til kjøtt
(Arbeidsrapport 6-1998, Report, 1998)Målsettingen med dette prosjektet er å oppnå en bedre forståelse av hva som ligger til grunn for forbrukernes holdninger til kjøtt og bruk av kjøtt. Andelen av befolkningen som ikke spiser kjøtt er forsvinnende liten ... -
Merkestrategier for kjøtt i Europa
(Oppdragsrapport 7-2007, Report, 2007)Hovedhensikten med rapporten er å gi en oversikt over dominerende merkestrategier for kjøtt i utvalgte europeiske land (England, Sverige, Danmark og Frankrike) med henblikk hva slags informasjon som formidles og på hvilken ... -
Microplastic pollution from textiles: A literature review
(Project report No 1-2018, Report, 2018)The objective of this report is to give an overview of the current state of knowledge concerning microplastic pollution. We focus on microplastic fibres (microfibres) from textiles. The review is a part of a larger work ... -
Miljø- og dyrevelferdsspørsmål knyttet til produksjon og forbruk av fisk og kjøtt – hva er forbrukernes betraktninger og betenkeligheter?
(Rapport;6-2021, Report, 2021)Denne rapporten er basert på to spørreundersøkelser blant norske forbrukere om deres betraktninger rundt produksjon og forbruk av fisk og sjømat. I tillegg har vi belyst en rekke sider av det store forskningsfeltet som ... -
Miljøargumentasjon i markedsføring. En innholdsanalyse av tre reklamekanaler
(Rapport 1-1998, Report, 1998)Reklame har de siste tiårene vært et tema i samfunnsvitenskapelig forskning. Enkelte studier fokuserer på avsenders intensjoner eller mottakers opplevelser og påvirkning av reklame. Andre fokuserer på reklamebudskapet i ... -
Miljømonitor. Stabilitet og endring i forbrukernes miljøengasjement
(Rapport 6-1999, Report, 1999)Denne rapporten er den siste i et større prosjekt (1995-97) hvor vi har forsøkt å registrere endringer i miljøpolitisk kultur, miljøengasjement og sammenhengen mellom holdninger og handlinger over tid. Rapporten baserer ... -
Miljøvernets plass i hverdagslivet. Intervjuer med utvalgte forbrukere
(Rapport 8-2000, Report, 2000)Formålet med dette prosjektet har vært å studere miljøvernets plass i folks mer eller mindre travle hverdagsliv. Hvor langt har miljøbevisstheten trengt inn i forbrukernes daglige rutiner? -
Minimumsbudsjett for forbruksutgifter
(Oppdragsrapport nr. 14-2016, Report, 2016)Målet med den foreliggende rapporten er å presentere arbeidet med å utvikle et minimumsbudsjett for forbruksgifter. Et viktig mål med dette budsjettet er å utvikle et realinntektsmål som reflekterer et minimumsnivå. Dette ... -
Minstestandard for forbruksutgifter
(Oppdragsrapport 8-2003, Report, 2003)SIFOs oppdrag har vært å utvikle en minstestandard for forbruk, med utgangspunkt i SIFOs standardbudsjett for forbruksutgifter. Minstestandarden skal inngå i sosialdepartementets arbeid med å utarbeide anbefalte ... -
Mobilitet i ulike markeder, informasjonskanaler og grensehandel
(Report, 2012)Denne rapporten tar for seg forbrukernes mobilitet bank/forsikringsmarkedet, telemarkedet, kraftmarkedet og markedet for håndverkertjenester. Data er primært SIFO-surveyen i ulike år som er kilden. Færre nordmenn bytter ...