Blar i Forbruksforskningsinstituttet (SIFO) på emneord "ungdom"
Viser treff 1-4 av 4
-
En undersøkelse av det digitale hverdagslivet til ungdom med nedsatt funksjonsevne
(Rapport;11-2019, Research report, 2019)Denne rapporten presenterer funn fra en studie om barn og unge med nedsatt funksjonsevne sin digitale hverdag og deltagelse. Metodene som er anvendt i prosjektet er fokusgrupper og en spørreundersøkelse blant unge mellom ... -
Photophop, fillers og falske glansbilder? En studie blant ungdom om kjønn, kropp og markedsføring i sosiale medier
(Rapport;3-2019, Research report, 2019)Denne studien undersøker hvordan kjønn og kropp framstilles i markedsføringen rettet mot ungdom på nett, hvordan ungdom opplever, påvirkes og forholder seg til dette, samt hva slags digital forbrukerkompetanse ungdommene ... -
Sårbare bilder på sosiale medier: En studie om bildedelingskultur, kommersielle påvirkninger og kritisk medieforståelse blant ungdom
(Rapport;17-2021, Report, 2021)Deling av sårbare bilder på sosiale medier er blitt en stor del av dagens ungdomskultur. Sårbare bilder er subjektivt definert og omhandler bilder man ikke vil skal havne på avveie og sees av andre de ikke var tiltenkt. ... -
Unges forhold til kjøp av overraskelsespakker (lootboxes) i dataspill
(SIFO-rapport;4-2023, Report, 2023)«Lootboxes», dvs. overraskelsespakker i dataspill, vekker bekymring verden over, blant annet fordi de etterligner gambling-mekanismer og tilbys i spill som spilles av barn og unge. En gjennomgang av tidligere forskning ...