• En fargerik merkedag. Halloween i Norge i det 21. århundret 

      Amilien, Virginie; Schjøll, Alexander (Working paper, 2019)
      I korte trekk kan vi oppsummere den norske halloween-feiringen i 2018 med følgende punkter:  Ca. 1/3 av befolkningen feiret halloween i 2018, mot under en 1/5 i 2011 og 2012.  69 % av de familier med hjemmeboende barn ...
    • European food quality schemes in everyday food consumption: An exploration of sayings and doings through pragmatic regimes of engagement 

      Amilien, Virginie; Discetti, Roberta; Lecoeur, Jean-Loup; Roos, Gun; Tocco, Barbara; Gorton, Matthew; Biasini, Beatrice; Menozzi, Davide; Duboys de Labarre, Matthieu; Filipović, Jelena; Meyer, Kathrin Barbara; Török, Áron; Veljković, Saša; Wavresky, Pierre; Haugrønning, Vilde; Csillag, Péter; Simons, Johannes; Ognjanov, Galjina (Journal of Rural Studies;Volume 95, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-29)
      While European consumers generally support the principles underpinning Food Quality Schemes (FQS) sales of certified products remain modest. This phenomenon is known as ‘attitude-behaviour gap’ and considerable scholarly ...
    • FOOD2GATHER: What is migrants’ food all about in Europe? A media discourse analysis through the lens of controversies 

      Razy, Elodie; Vivier, Melanie; Terragni, Laura; Roos, Gun; Teigen, Helene Fiane; Tolgensbakk, Ida; Seeberg, Marie Louise; Amilien, Virginie; Wie, Erica; O'Mara, Jillian; Starck, Edda; Matta, Raul; Crenn, Chantal; Techoueyres, Isabelle; Marchiset, Sarah; Schmidt, Donatella; Palutan, Giovanna; Guerazzi, Tommaso; Pivato, Caterina Zanatta; Dolphijn, Rick; Polson, Nick (Notat;3-2021, Report, 2021)
      This report is part of the HERANET funded project FOOD2GATHER. The project aims at understanding the question of integration/exclusion of migrants through foodscapes. An important step in this direction is to analyse the ...
    • Forbrukernes forståelse av lokal mat 

      Vramo, Lill Margrethe; Schjøll, Alexander; Amilien, Virginie (Fagrapport 1-2008, Report, 2008)
      Rapporten gir en oversikt over forskning på lokal mat utført ved SIFO siden 2005 ved ”Consumers conceptions of local food”, et prosjekt støttet av den franske-norske stiftelsen. Målet er å oppfatte hva ulike aktører i ...
    • Fra vafler og hamburger til elghakk og hjortestek 

      Amilien, Virginie (Fagrapport 4-2002, Report, 2002)
      Nummer: 4-2002 Prosjektet setter søkelyset på matkultur innen reiselivsbransjen. Vi er opptatt av hvor sentralt matkulturen står i restaurantenes og hotellenes tilbud til sine gjester, og i hvilken grad gjestene er ...
    • Halloween på norsk 

      Ohrvik, Ane; Tangeland, Torvald; Amilien, Virginie (Prosjektnotat 22-2013, Notat, 2013)
      Nummer: 22-2013
    • Matkulturens plass i norsk reiselivsbransje 

      Heggem, Reidun; Amilien, Virginie (Arbeidsnotat 18-2000, Notat, 2000)
      Matkulturens plass i norsk reiselivsbransje. Arbeidsnotat om forskningsmuligheter, -opplevelser, og foreløpige resultater- er en presentasjon av ett av SIFOs prosjekter . Prosjektet startet i januar 1999 og det første året ...
    • Om matkultur... 

      Amilien, Virginie (Arbeidsnotat 19-2000, Notat, 2000)
      Det har i 1999 foregått et omfattende arbeid i regi av Statens Landbruksbank/SND for å utvikle en handlingsplan for norsk matkultur. Takket være en betydelig kompetanse om matkultur og matvaner, har SIFO fått anledning til ...
    • Quality labels lost in everyday food consumption 

      Haugrønning, Vilde; Amilien, Virginie; Roos, Gun (Prosjektnotat nr. 8-2018, Working paper, 2018)
      De siste årene har antallet kvalitetsmerker for mat (KFM), som viser til særegne kvaliteter som smak og opprinnelse, økt i norske matbutikker. Disse merkene skal hjelpe forbrukere til å gjøre informerte valg når de handler ...
    • Tanker fra nye kjøkken 

      Helstad, Sigrid Knutsdatter; Bergh, Tone Kristin; Amilien, Virginie (Fagrapport 1-2004, Report, 2004)
      Last ned film Last ned film Nummer: 1-2004 Rapport med en 20 min. videofilm som vedlegg. Denne rapporten bygger på intervjuer med 20 ulike personer som nylig hadde skiftet kjøkken. Intervjuene ble foretatt i Oslo ...