• Brukertilpasset tjenestekvalitet 

      Ukjent forfatter (Fagrapport 6-2003, Report, 2003)
      Avhandlingen omfatter en eksplorerende, helhetlig studie fra tjenestesektoren. Den dekker tre aktørnivåer (et styrings- og ledelsesnivå, en førstelinjen og et brukernivå) og relasjoner mellom disse. Formålet er å bidra ...
    • Fra rent til nyvasket 

      Klepp, Ingun Grimstad (Fagrapport 2-2003, Report, 2003)
      Rapporten undersøker hvorfor vi vasker. Hva ønsker vi å oppnå ved å legge tøyet i vaskemaskinen? Det mest nærliggende svaret er at vi ønsker å få tøyet rent. Og sikkert er dette en del av svaret. Men det forklarer verken ...
    • Forbrukere og utviklingen av bredbånd i Norge - fra borger til kunde? 

      Helle-Valle, Jo; Slettemeås, Dag (Oppdragsrapport 6-2003, Report, 2003)
      Rapporten ”Forbruker og utviklingen av bredbånd i Norge – fra borger til kunde?” anlegger et forbrukerorientert pers-pektiv på bredbåndsutviklingen. Dette står i kontrast til debatten på feltet som har vært dominert av ...
    • Tillits- og lojalitetsfremmende e-handelsstrategier for Reisefeber.no 

      Slettemeås, Dag; Kjørstad, Ingrid (Oppdragsraport 10-2003, Report, 2003)
      Dette prosjektet er et samarbeid mellom nettreiseselskapet Reisefeber.no og SIFO (Statens institutt for forbruksforskning). Prosjektets ho-vedmål er å utvikle et nytt forretningskonsept for det internettbaserte reisebyrået ...
    • Prisforskjeller og grensehandel mellom Norge og Sverige 

      Lavik, Randi (Oppdragsrapport 5-2003, Report, 2003)
      I rapporten presenteres prisforskjeller på typiske grensehandelsprodukter, kjente merkevarer og alkoholholdige drikkevarer. I tillegg presenteres utviklingen i prisnivå i Norge og Sverige sammenlignet med EU spesielt, ...
    • Familiens trojanske hester? En kvalitativ undersøkelse av bruk av digitale medier i norske hjem 

      Helle-Valle, Jo (Oppdragsrapport 1-2003, Report, 2003)
      Dette prosjektet er et kvalitativt studium av bruken av digitale IKT i norske hjem, og er et samarbeid mellom Telenor, NRK, Norsk Tipping og SIFO. Datagrunnlaget består av fire familier som hver har tilbrakt en ettermiddag ...
    • Tradisjonsmatfestivalenes tvetydighet 

      Hegnes, Atle Wehn (Fagrapport 3-2003, Report, 2003)
      Rapporten omfatter en spesiell type festivaler som har oppstått rundt produktene rakfisk, gama-lost og smalahove, og som omtales som tradisjonsmatfestivaler. Metoden har en overordnet kva-litativ karakter, og faller inn ...
    • Trust in Food in Europe. A comparative analysis 

      Poppe, Christian; Kjærnes, Unni (Report;5-2003, Report, 2003)
      In the wake of the turbulence around food related topics in Europe over the past couple of decades, consumer trust has become a key issue. A number of previous surveys have shown considerable variation in the levels of ...
    • Cooking as identity work 

      Bugge, Annechen Bahr (Project Note;6-2003, Conference object, 2003)
      What kind of activity is cooking? In the Norwegian food discourse the domestic cook is described as a scientist, an artist, an expert, a perfectionist, a patriot, a protector of nature, a politician, a gourmet, a good ...
    • Referansebudsjettet 2003 

      Ukjent forfatter (Report, 2003)
      Denne filen gir et sammendrag av referansebudsjettets tall for 2003, og viser et utregnet budsjett for en eksempelfamilie.
    • Tillit til maten i kjølvannet av Menyskandalen: Ferskdisk eller ferdigpakket? 

      Jacobsen, Eivind (Prosjektnotat 7-2003, Notat, 2003)
      Nummer: 7-2003
    • Skolestart, en empirisk studie av de forbruksmessige sider ved å begynne på skolen 

      Brusdal, Ragnhild (Prosjektnotat 8-2004, Notat, 2004)
      Rapporten er utgitt i revidert utgave: Å begynne på skolen. Prosjektnotat nr.5-2005, Oslo, SIFO Tilknyttede prosjekter Barn og unge
    • Kommersiell oppvekst - noen tanker omkring kommersialiseringen og dens konsekvenser 

      Brusdal, Ragnhild (Prosjektnotat 7-2004, Notat, 2004)
      Nummer: 7-2004 Notatet tar opp ulike sider ved barn og unges oppvekst, både ulike sider av kommersialiseringen, slik som at barn og unge har blitt målgruppe, kjøpepress, men også hvordan foreldre forholder seg til ...
    • Menn og mat 

      Roos, Gun; Wandel, Margareta (Prosjektnotat 1-2004, Notat, 2004)
      Nummer: 1-2004 Moderne spising beskrives som komplekst. Studier har i hovedsak vært basert på kvinners svar og man vet mindre om hvordan menn opplever mat og spising. Målet for denne studien er å beskrive menns ...
    • Forbruk og miljø i bydelen Grefsen - Kjelsås i Oslo 

      Ukjent forfatter (Prosjektnotat 11-2004, Notat, 2004)
      Nummer: 11-2004
    • Omdømme og troverdighet 

      Jacobsen, Eivind (Prosjektnotat 5-2004, Notat, 2004)
      Nummer: 5-2004 Tilknyttede prosjekter Organiseringen av produktsikkerhet og –risiko i en internasjonalisert matvarehandel
    • Lidl og konkurranse 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat 12-2004, Notat, 2004)
      Nummer: 12-2004 Lidls etablering i Finland og Sverige synes å ha hatt liten betydning for den generelle prisut-vikling, kanskje bortsett fra ølpriser i Sverige. Lidls etablering i Finland og Sverige synes å ha hatt liten ...
    • Brukererfaringer med super-tekst-TV 

      Slettemeås, Dag (Prosjektnotat 6-2004, Notat, 2004)
      Nummer: 6-2004 Denne delrapporten tar utgangspunkt i brukererfaringer med NRKs super-tekst-TV forsøk som ble gjennomført mot slutten av 2003. SIFO intervjuet 6 husstander om erfaringene med super-teksten, hvilke ...
    • Menn og Husarbeid 

      Pettersen, Kristine (Prosjektnotat 9-2004, Notat, 2004)
      Nummer: 9-2004 I prosjektnotatet trekkes frem utvalgte studier av menn og omsorgsarbeid, studier av kvinner og husarbeid, og studier av hetero-file pars arbeidsfordeling. Aspekter ved slike studier sees som nyttige i ...
    • Detaljhandelen og trygg mat 

      Jacobsen, Eivind (Prosjektnotat 4-2004, Notat, 2004)
      Nummer: 4-2004 Tilknyttede prosjekter Organiseringen av produktsikkerhet og –risiko i en internasjonalisert matvarehandel