Blar i Forbruksforskningsinstituttet (SIFO) på utgivelsesdato
Viser treff 181-200 av 571
-
Økonomisk rådgivning på sosialkontorene. Gjeldssaker
(Prosjektnotat 6-2007, Notat, 2007)Nummer: 5-2007 Tilknyttede prosjekter none -
Husholdningenes økonomiske situasjon 2007
(Prosjektnotat 3-2007, Notat, 2007)Nummer: 3-2007 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey -
Kroppserfaringer og slankevaner
(Fagrapport 5-2007, Report, 2007)Vi lever i en tid hvor kropp og kroppsfasong står i fokus. Kroppen er en identitetsmarkør som forteller hvem vi er. En slank kropp uttrykker kontroll og beherskelse, mens en stor kropp gir signaler om forfall og lav moral. ... -
Markedsføring av økologiske produkter i utvalgte land
(Oppdragsrapport 13-2007, Report, 2007)I denne rapporten ser vi på utviklingen i de økologiske markedene i Storbritannia, Tyskland, Danmark, Sverige og Norge. Vi ser på markedenes volum og vekst, på sertifiserings- og merkeordninger og de viktigste aktørene. ... -
Symbolmerking av sunn mat
(Oppdragsrapport 12-2007, Report, 2007)I denne rapporten presenteres resultat fra en kvantitativ telefonsurvey (N=1000) blant norske forbrukere (18-80 år) i februar-mars 2007 om merking av matvarer, med fokus på forbrukernes meninger om og bruk av symbolmerking ... -
Barn og unge i den nye mediehverdagen - etnisitet, kultur og tradisjon
(Oppdragsrapport 1-2007, Report, 2007)RAM-støttet oppdragsrapport om foreldres holdninger og strategier i forhold til barnas mediebruk, spesielt ift digital medieteknologi. I tillegg til holdninger og vurderinger tar den for seg praktisk medieregulering i ... -
Å få rett - når du har rett
(Oppdragsrapport 4-2007, Report, 2007)Nummer: 4-2007 Tilknyttede prosjekter Forbrukertvister -
Bondens marked etter fire år i norge
(Oppdragsrapport 10-2007, Report, 2007)Bondens marked i Norge blir i denne rapporten evaluert etter fire år som en ny og alternativ markedskanal. Bondens marked i Norge blir i denne rapporten evaluert etter fire år som en ny og alternativ markedskanal. Som ... -
Merkestrategier for kjøtt i Europa
(Oppdragsrapport 7-2007, Report, 2007)Hovedhensikten med rapporten er å gi en oversikt over dominerende merkestrategier for kjøtt i utvalgte europeiske land (England, Sverige, Danmark og Frankrike) med henblikk hva slags informasjon som formidles og på hvilken ... -
Inkasso i Norden - En sammenligning av inkassosystemene i Sverige, Danmark og Norge
(Oppdragsrapport 6-2007, Report, 2007)Nummer: 6-2007 -
Ute av syne, ute av sinn?
(Oppdragsrapport 8-2007, Report, 2007)I denne rapporten resonnerer vi omkring et eventuelt forbud mot synlig framvisning av tobakksvarer i butikk. Vi drøftet hvorvidt et slikt tiltak kan tenkes å virke etter hensikten, dvs. å redusere andelen røykere, spesielt ... -
Utgifter til mat for personer med familiær hyperkolesterolemi (FH)
(Oppdragsrapport 9-2007, Report, 2007)Nummer: 9-2007 Tilknyttede prosjekter Referansebudsjettet -
Consuming Digital Adventure-Oriented Media in Everyday Life
(Oppdragsrapport 5-2007, Report, 2007)Oppsummeringsrapport for det NFR-finansierte prosjektet DigiAdvent. DigiAdvent Tilknyttede prosjekter IKTsatsning: Digitale medier og forbruk Consuming digital adventure oriented media in everyday life, contents ... -
Er varen lik vareprøven?
(Oppdragsrapport 3-2007, Report, 2007)I dette oppdraget blir ferdige varer sammenliknet mot 12 vareprøver. Passform og kvalitet er sammenliknet for alle modeller. For en modell er også lukten vurdert. Det er ikke funnet vesentlige avvik mellom ferdige varer ... -
Å spise ute. Hvem, hva, hvor, hvordan, hvorfor og når?
(SIFO-report;6-2007, Research report, 2007)Formålet med prosjektet er å gi økt kunnskap om hvilken rolle utespising har i moderne hverdagsliv. Fra begynnelsen av 70-tallet har det vært en tredobling av folks utgifter til hotell- og restauranttjenester. Surveyen ... -
Ungdoms skolematvaner. Refleksjon, reaksjon eller interaksjon?
(SIFO-report;6-2007, Research report, 2007)Denne studien av ungdoms skolematvaner er en del av forskningsprosjektet YoungFood. Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråds folkehelseprogram. Voksne fremstiller gjerne unge mennesker som matkulturelle opprørere. ... -
Du og jeg og vi to
(Fagrapport 3-2007, Research report, 2007)Barne- og ungdomsfotball er et familieanliggende – og direkte eller indirekte involverer den majoriteten av den norske befolkningen. På den annen side er det ikke en aktivitet som de fleste kopler til forbruks-forskning. ... -
Referansebudsjettet 2007
(Report, 2007)Denne filen gir et sammendrag av referansebudsjettets tall for 2007, og viser et utregnet budsjett for en eksempelfamilie. -
Kjønn og kommersielle uttrykk
(Prosjektnotat 3-2008, Notat, 2008)Dette notatet er skrevet på oppdrag av BLD forbrukeravdelingen som ønsket et innspill til Stortingsmelding om menn og likestilling. Notatet ser nærmere på eventuelle forskjeller i gutters og jenters forbruk og forbrukets ...