Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohansen, Else Marie
dc.date.accessioned2021-01-02T09:58:40Z
dc.date.accessioned2021-03-10T13:05:08Z
dc.date.available2021-01-02T09:58:40Z
dc.date.available2021-03-10T13:05:08Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationJohansen. Helsefagarbeideren, yrkesfaglæreren og det tredelte klasserommet. Fagbladet samfunn og økonomi. 2020en
dc.identifier.issn1893-3009
dc.identifier.urihttp://www.fagbladet2.com/fagbladet/bladkiosken.php?mag=samf&year=0000
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9973
dc.description.abstractHelsearbeiderfaget har flest elever av alle yrkesfagene i videregående skole. De siste framskrivningene fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser behov for flere helsearbeidere. Det ser derfor ut til å være gode muligheter for ungdom som velger helsearbeiderfaget å få arbeid i fremtiden. Imidlertid viser tidligere forskning et betydelig «bortvalg» blant elevene som går annen klasse (Vg2) helsearbeiderfag i videregående skole. I stedet for læretid velger de påbygging til generell studiekompetanse for å kvalifisere seg til høyere utdanning. Vi vet at om lag en tredel av elevene på Vg2 helsearbeiderfag går ut i lære. Denne artikkelen retter søkelyset mot elevene på Vg2: Hva påvirker deres videre valg og hvordan kan yrkesfaglæreren eventuelt bidra slik at flere blir helsefagarbeidere? Spørsmålene som tas opp i denne artikkelen er hvordan kunnskap om yrket, møtet med praksis og erfaringer fra utdanningen bidrar til å forme yrkesvalget. Samtidig er informantene spurt om hvilke forbedringer de som elever og nyutdannede helsefagarbeidere ser kan gjøres i utdanningen og hva de mener yrkesfaglæreren kan bidra med. Helsefagarbeideren, yrkesfaglæreren og det tredelte klasserommet Det empiriske materialet bygger i det vesentligste på intervju med elever og nyutdannede helsefagarbeidere. Resultatene er presentert ved hjelp av tre typologier: Amalie, Emilie og Emma. Amalie og Emilie velger å bli helsefagarbeidere, henholdsvis i kommunalt helse-og omsorgsarbeid og i spesialisthelsetjenesten. De har begge tenkt nøye gjennom valget sitt og kan begrunne det. De savner imidlertid anerkjennelse av helsefagarbeidernes kompetanse. Emilie i spesialisthelsetjenesten tar opp kampen med sykepleierne – ikke for «å ta» noen oppgaver fra sykepleierne, men for å befeste sin posisjon nær tjenestemottaker, pasienten og sykesengen. Det empiriske materialet viser at Emma, som velger påbygging til generell studiekompetanse, begrunner valget i manglende status og lav lønn. Inkludert i lønnsvurderingen er manglende mulighet for heltid. Dermed vurderer Emma sykepleien som et bedre valg, samtidig som det også er lettere å begrunne overfor venner. I tillegg beskriver spesielt Emma praksis som skremmende og ensomt, og velger også av den grunn studiespesialisering. Alle tre bekrefter lærerens rolle som spesielt viktig ved gjennomføring av praksis.en
dc.language.isonben
dc.publisherFagforbundeten
dc.relation.ispartofseriesFagbladet samfunn og økonomi;1 & 2
dc.relation.urihttp://www.fagbladet2.com/fagbladet/bladkiosken.php?mag=samf&year=0000
dc.subjectHelsearbeiderfagen
dc.subjectYrkesfagen
dc.subjectYrkesfageleveren
dc.subjectVideregående eleveren
dc.subjectStudiekompetanseen
dc.titleHelsefagarbeideren, yrkesfaglæreren og det tredelte klasserommeten
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2021-01-02T09:58:40Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.cristin1864288
dc.source.journalFagbladet samfunn og økonomi


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel