Legesentrert og pasientsentrert klinisk kommunikasjon blant leger utdannet før og etter Oslo96-reformen
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/974Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
- SPS - Documents [445]
Originalversjon
Vågan, A. & Aasland, O. (2011). Legesentrert og pasientsentrert klinisk kommunikasjon blant leger utdannet før og etter Oslo96-reformen. Michael, 8 (3), 317-328. http://www.dnms.no/pdf/2011/3-317-28.pdfSammendrag
Universitetet i Oslo innførte i 1996 en ny studiemodell ved sin medisinutdanning
(Oslo96) hvor blant annet klinisk kommunikasjonsundervisning står
sentralt. Tidligere evalueringer av selvrapporterte kommunikasjonsferdigheter
viser ingen signifikante forskjeller mellom leger uteksaminert fra ny og gammel
studiemodell. Denne undersøkelsen er basert på intervju med ti leger fra gammel
studiemodell og ti leger fra ny studiemodell hvor vi ønsket å belyse legenes forståelse
av klinisk kommunikasjon. De fleste legene fra begge studiemodeller formidlet
en pasientsentrert forståelse av klinisk kommunikasjon, mens noen leger
formidlet en legesentrert forståelse av kommunikasjon. Forskjellene mellom disse
gruppene handler mer om enkeltpersoners holdninger, oppfatninger og erfaringer
med kommunikasjonsundervisningen, enn hvilken studiemodell de fulgte.
Kommunikasjonsundervisningen for leger utdannet både før og etter Oslo96
ser ut til å ha betydning for hvordan man oppfatter og forstår klinisk kommunikasjon
etter flere år i arbeidslivet. En viktig forutsetning synes å være opplevd
utbytte av kommunikasjonsundervisningen i medisinstudiet.