Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRaaen, Finn Daniel
dc.date.accessioned2011-10-05T12:04:38Z
dc.date.available2011-10-05T12:04:38Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationRaaen, F.D. (2011). Kompetente nyutdannede lærere: Et spørgsmål om gode lærerteam - eller om den rette mentorordning? Unge Pædagoger, (2)en_US
dc.identifier.issn0106-5386
dc.identifier.otherFRIDAID 826895
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/959
dc.description.abstractArtikkelen pointerer at det er mulig å forstå hvorfor en inkluderende arbeidsplasskultur og faglig og emosjonelt støttende samarbeidsformer kan være minst like viktig for mestringsforventning og trygghet som hvor lenge man har arbeidet som lærer. Mentorordningen kan understøtte dette. Dens funksjon kan imidlertid også primært være å støtte de individualistiske trekkene ved skolenes læringskultur. På mange skoler skjer det gjennom den kollegiale veiledningen en reproduksjon av en tradisjonell lærerprofesjonalitet og en innordning under en rådende skolekultur. Når det skjer blir mentorordningen en sovepute og ikke en stimulans til kontinuerlig profesjonell utvikling. Ikke sjelden argumenteres det med at det er lite rom for å prioritere annerledes. Skal dette endres, så gjelder det å tenke annerledes. Man må begynne i det små å fremheve og anerkjenne de initiativ hos ens kolleger som kan understøtte en mer felles profesjonslæring. Alle fora der lærere og skolens ledelse møtes er her viktige, men lærerteamene er viktigst fordi det er i dem man kommer tettest på undervisningsarbeidets konkrete, daglige utfordringer.nob
dc.language.isonoben_US
dc.publisherForlaget Unge Pædagogeren_US
dc.relation.ispartofseriesUnge Pædagoger;(2)
dc.subjectLærerutdanningen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectMentorordningeren_US
dc.subjectLærerteamen_US
dc.subjectLæringskulturen_US
dc.titleKompetente nyutdannede lærere: Et spørgsmål om gode lærerteam - eller om den rette mentorordning?en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionPostprint version of published articleen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel