Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHansen, Ole Henrik
dc.contributor.authorRingen, Linda Geelmuyen
dc.date.accessioned2021-01-28T12:16:01Z
dc.date.available2021-01-28T12:16:01Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9466
dc.descriptionMaster i barnehagepedagogikken
dc.description.abstractTema for masteroppgaven er omsorg i barnehagen. Fokuset er rettet mot barn under tre år. Jeg undersøker hva omsorg i barnehagen kan være. Omsorg, lek og læring har vært sentralt for den nordiske barnehagetradisjonen gjennom tidene, og danner grunnlaget for barnehagens verdier. Omsorg kan imidlertid bli en selvfølgelig del av barnehagens praksis, dersom vi ikke reflekterer over hva det kan være. Jeg er nysgjerrig på hvilke forventninger foreldre har til omsorg i barnehagen, og videre hva barnehagelærere sier om omsorg med de yngste barna. I studien søker jeg svar på forskningsspørsmålet: Hvilke perspektiver ved omsorg i barnehagen kommer til uttrykk gjennom intervjuer av foreldre og barnehagelærere på en småbarnsavdeling? Masteroppgavens vitenskapsteoretiske utgangspunkt er innenfor en hermeneutisk tilnærming. Jeg har valgt kvalitative intervjuer for å søke etter svar på forskningsspørsmålet. Gjennom semi-strukturerte intervjuer med tre barnehagelærere og to foreldre, undersøker jeg noen perspektiver på hva omsorg i barnehagen kan være. Alle deltakerne hadde en tilknytning til en småbarnsavdeling. Geografisk er informantene fra to ulike fylker og fire ulike barnehager. Intervjuene er analysert ut fra de samme kategoriene som leder mot en konklusjon. I analysen danner kategoriene omsorgsperspektiv, tilknytningsperspektiv og samfunnsperspektiv bakgrunnen for en sammenligning av funn mellom de to gruppene av informanter. Hovedfunn i studien er sammenligninger mellom hva foreldre og barnehagelærere er samstemte om når det gjelder omsorg i barnehagen, og hva som skiller deres perspektiver fra hverandre. Jeg har drøftet i lys av de tre kategoriene omsorgsperspektiv, tilknytningsperspektiv og samfunnsperspektiv. Mot slutten av oppgaven konkluderer jeg med at omsorg er komplekst og vanskelig å definere. Samtidig kan det å åpne opp for nye refleksjoner om omsorg, bidra til å utvide perspektivene på hva det kan være i barnehagen blant de yngste barna.en
dc.description.abstractThe subject of this master thesis is care in kindergarten. The thesis is focused on children under three years of age. I examine what care can be. When it comes to the traditional nordic kindergarten philosophy, care, play and learning have been central and forms the foundation of the values. Howewer, care can become an obvious part of the practice, if we do not reflect on what it can be. I am curious about what expectations parents have when it comes to care, and what pre-school teachers say about care for toddlers. In the study, I seek to answer the research question: Which perspectives by care in kindergarten are expressed through inteviews with parents and pre-school teachers in toddler groups? The thesis’ epostemological base is within a hermeneutic approach. I have chosen qualitative interviews to seek answers to the research question. Through semi-structural interviews with three pre-school teachers and two parents, I examine different perspectives on what care can be. All the participants had an affiliation to a toddler group. Geographically, the informants are from two different counties and four different kindergartens. The interviews are analysed based on the same categories that lead to a conclusion. In the analysis, the categories care perspective, affiliation perspective and social perspective form the background for a comparison of results between the two groups of informants. The main results of the study show comparisons between what parents and teachers are consensual about when it comes to care in kindergarten, and what sets their perspectives apart. I have discussed care in light of the three categories mentioned: care perspective, affiliation perspective and social perspective. Towards the end of this thesis, I conclude that care in the kindergarten is complex and difficult to define. At the same time, making space for new reflections about care, can expand our perspectives on what care can be among the youngest children in the kindergarten.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360en
dc.subjectOmsorgen
dc.subjectAnerkjennelseen
dc.subjectTilknytningeren
dc.subjectSamfunnsperspektiveren
dc.titleOmsorg i barnehagen. En kvalitativ studie om omsorg i barnehagen i lys av intervjuer med foreldre og barnehagelærere på småbarnsavdelingeren
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel