Hvordan erfarer fosterforeldre rammebetingelsene for fosterhjemsoppdraget og utøvelse av daglig omsorg i fosterhjemmet?
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/9461Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven handler om hvordan fosterforeldre erfarer rammebetingelsene for
fosterhjemsoppdraget og utøvelse av daglig omsorg i fosterhjemmet. Formålet med dette prosjektet har
vært å finne ut av og belyse fosterforeldrenes perspektiv rundt de rammene de arbeider under og hvordan
de erfarer deres utøvelse av omsorgen. Prosjektets empiriske materialet er innhentet gjennom
semistrukturert kvalitativ intervjuer med 4 ulike fosterhjem, og en veileder fra Oslo kommune, barne-og
familieetaten sin veiledertjeneste. Ved å se nærmere på fosterforeldrenes og veilederens fortellinger, får
man et kjennskap til deres erfaringer og opplevelser og et helhetlig bilde av hvordan deres forståelse av
rammebetingelsene og utøvelsen av omsorgen er. Med bakgrunn i fosterforeldrenes fortellinger valgte jeg
å utforske og analysere noen forhold ved forståelsen deres. Jeg valgte meg noen fokusområder fra det
innsamlede datamaterialet og disse områdene er oppfølging og støtte fra barnevernstjenesten, samarbeid
med eksterne samarbeidspartnere og hjelpere, fosterforeldrenes rammebetingelser og praksis rundt disse,
veiledning, og tanker fra fosterforeldrene om forhold knyttet til fosterhjems arbeidet.
Mitt empiriske materiale viser til at fosterforeldrene har noen ulike erfaringer innenfor enkelte områder, men
allikevel har noen felles referansepunkter i møte med rammebetingelsene og omsorgsutøvelsen.
Undersøkelsen viser til at på enkelte områder så er noen av fosterforeldrene fornøyde med
rammebetingelsene, disse områdene er i forhold til veiledning og oppfølging fra barnevernstjenesten. Alle
fosterforeldrene sine erfaringer rundt samarbeid med andre instanser var at de alle erfarte dette
samarbeidet som tilfredsstillende og undersøkelsen viser til at det var det området i både
rammebetingelsene og utøvelsen av den daglige omsorg som var en gjennomgående positiv erfaring hos
fosterforeldrene. Det ser ut til at de økonomiske rammene rundt fosterhjemsomsorgen praktiseres ulikt, og
det vises til at det kan tid før disse rammene er på plass etter en fosterhjemsplassering. Undersøkelsen
viser også at fosterforeldre som har hatt hyppig skifte av saksbehandlere har flere negative erfaringer rundt
fosterhjemsløpet, enn de som ikke erfart like mange bytter av saksbehandlere. Avslutningsvis ser man at
fosterforeldrene sine refleksjoner rundt forhold til fosterhjemsarbeidet er at de ønsker at
barnevernstjenesten skal se på de som en samarbeidspartner. This Master’s thesis is about how foster parents experiences the foster care assignment’s regulatory
framework and practicing daily foster care. This project’s purpose has been to investigate and shed light on
foster parent’s perspective about the applicable framework and their experience related to performing care.
This projects empirically material is obtained through semi structured qualitative interviews of four different
foster homes, and one supervisor from Oslo Council, child welfare supervisor services. By looking into the
foster parents and the supervisor’s stories, you got knowledge to their experiences and obtains a more
overall picture regarding their understanding related to the framework and foster care practice. Based on
the foster parents’ stories, I decided to explore and analyse some conditions associated to their
understanding. I chose some focus areas obtained from the collected data material. These areas are
Follow-up and support from the child welfare services, collaboration with external partners and helpers,
foster parent’s framework and practise, guidance and foster parents’ opinions related to conditions
connected to foster care.
My empirically material shows that the foster parent has some differential experiences regarding some of
the areas. However, they also have some common references related to the framework and the foster care.
The study shows that the foster parents are satisfied with the framework in some areas. These areas are
related to guidance and follow-up from the child welfare services. Related to collaboration with external
partners, they all experienced the collaboration to be satisfactory.
It looks like the financial frameworks are based on different practice, and it seems like it may take time
before these frameworks are in place after a foster care placement. The study also shows that foster
parents, when their caseworker has changed frequently, has more negative experiences related to the
foster home progress, than those who has experienced few case-worker changes. Finally, the study shows
that the foster parents reflections related to the foster care practice is that they want the child welfare
services to relate to them as partners.
Beskrivelse
Master i sosialfag