Litteraturbasert undervisning i en flerkulturell skole : utfordringer og muligheter
Abstract
I denne avhandlingen undersøker jeg hvordan lærerne i tre fjerdeklasser på en flerkulturell
barneskole arbeider med litteraturbasert undervisning. Avhandlingen er en del av det
forskningsbaserte skoleutviklingsprosjektet Multiplisitet, Myndiggjøring, Medborgerskap.
Inkludering gjennom bruk av biblioteket som læringsarena 2007-2011 (MMM-prosjektet),
hvor forskere, lærer og bibliotekarer sammen arbeider for å fremme tilegnelse av literacy
gjennom litteraturbasert undervisning. Mine problemstillinger er:
• Hvordan arbeider lærere med litteraturbasert undervisning og bruk av biblioteket
som læringsarena ved Trollskogen flerkulturelle skole?
• Hvilken betydning har utdanningspolitiske rammebetingelser for lærernes arbeid
med litteraturbasert undervisning og bruk av biblioteket som læringsarena?
Denne avhandling er en case-studie som er integrert i MMM-prosjektet hvor jeg benytter
deltagende observasjon og kvalitativt intervju som metoder. Inspirert av whole languagebaserte
bokbad-prosjekter har lærerne endret undervisningspraksis fra tradisjonell
lærebokbasert undervisning til litteraturbasert undervisning på en rekke områder gjennom
samarbeid med folkebiblioteket. Klasserommene ble fylt av bøker for å tilgjengeliggjøre et
mangfold av interessevekkende og meningsfull litteratur for elevene. Elevene bearbeidet
det de leste gjennom muntlig gjenfortelling, skriftlig produksjon av forskjellige slag,
tegning og dramatisering. I tillegg har elevene i to av klassene startet med jevnlige besøk
på folkebiblioteket i skoletiden. Et vesentlig teoretiske perspektiv som tas opp her er at det
norske skolesystemet har blitt stadig mer markedsorientert, noe som blant annet har
resultert i omfattende testing av elevene. Læreres undervisning og profesjonalitet er under
press til å bli konformt med myndighetenes begreper om undervisning og
lærerprofesjonalitet. Dette er utdanningspolitiske rammebetingelser som skoleledelsen og
lærerne forholder seg til. Samtidig har skoleledelsen og lærerne ved Trollskogen skole, ved
at de har prioritert arbeid med litteraturbasert undervisning og vurdert dette som viktige
pedagogiske grep for elevenes tilegnelse av literacy, vist at lærerprofesjonalitet også kan
karakteriseres som profesjonsutvikling innenfra lærerprofesjonen selv, og nedenfra i
utdanningssystemet. Lærerne forholder seg således til krav som utdanningspolitiske
myndigheter stiller samtidig som de utøver profesjonell autonomi og fagutvikling gjennom
sitt arbeid med litteraturbasert undervisning. This thesis explores how teachers in three fourth grade classes in a multicultural school
work with literature based instruction. The thesis is a part of the research based school
development project Multiplicity, Empowerment, Citizenship. Inclusive education based on
use of the library as learning arena (The MMM project). In this project, researchers,
teachers and librarians work together to promote literacy acquisition through literature
based instruction. My research questions are:
• How do teachers implement literature based instruction and use of the public
library as an arena for learning at Trollskogen multicultural school?
• How does educational policy influence teachers´ work with literature based
instruction and use of the public library as an arena for learning?
This thesis is a case study integrated in the MMM project, where the methods used are
participant observation and qualitative interview. Inspired by ”whole language”-based
book-flooding programs, the teachers have changed their teaching from traditional
textbook instruction to literature based instruction through cooperation with the public
library in several ways. The classrooms were inundated with books to make a multiplicity
of meaningful and interesting literature available to the students. The students worked with
what they read through oral retelling, written production of different kinds, drawings and
dramatization. In addition, two of the classes have started visiting the public library
regularly in school hours. One of the main theoretical perspectives posed here is that the
Norwegian school system has become increasingly market oriented. This has resulted in
extensive testing and a pressure on teachers to conform to the educational authority`s
conception of teacher professionalism. Within this context, the school leadership and the
teachers at Trollskogen school have, by prioritizing literature based literacy teaching,
exercised professional development from within the profession itself. This can be
characterized as “bottom-up” professionalism or occupational professionalism. Thus, the
teachers deal with demands from educational policy while at the same time exercising
professional autonomy through their work with literature based instruction.
Description
Master i flerkulturell og internasjonal utdanning