«Ser samtiden rett i øynene» - En metaforanalyse av resepsjonen til nyere norsk diasporalitteratur
Abstract
I denne masteroppgaven undersøker jeg hva som preger mottakelsen av ni samtidige bøker som tematiserer rasisme og utenforskap. Disse er skrevet av forfattere som selv har førstehåndserfaring med dette. Utvalget er gjort på tvers av sjangere og inkluderer sakprosa, diktbøker og romaner. Gjennom metaforanalyse av litteraturanmeldelser fra riksdekkende aviser, undersøker jeg hvilken rolle hvithet spiller i mottakelsen av denne litteraturen. I analysen bruker jeg Sara Ahmeds teorier om «det hvite rommet» og «fetisjeringen av den fremmede» til å forstå hvordan hvithet kommer til uttrykk i litteraturkritikken. Oppgaven finner at metaforer i litteraturanmeldelser er med på å understreke avstand mellom anmelder, den tenkende leser, og forfattere med diasporatilhørighet. In this masters thesis I aim to find out what characterizes the reception of nine concurrent books containing stories of racism and exclusion, all written by authors with first hand experience in these matters. The selection is done from a variety of genres, including non-fiction, poetry books and novels. By using metaphorical analysis of literature reviews, published in national papers, I investigate what role whiteness plays in the reception of this literature. I utilize Sara Ahmeds theories on "the white room" and "the fetishization of the stranger" to understand in what way whiteness is expressed in literary criticism. The thesis finds that the metaphors in these reviews contribute to underline distance between the reviewer, the thinking reader, and writers with diasporic identity.
Description
Master i bibliotek- og informasjonsvitenskap