Rollespill og dets positive effekt: En undersøkelse om posotove effekter rollespillere opplever av å spille rollespill.
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/9169Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven tar for seg spørsmålet om hvilke effekter spillere av rollespill opplever at aktiviteten har hatt for dem. Fokus har vært rettet mot å se på hvilke grunner spillerne selv oppgir når de sier rollespill har hatt en positiv effekt i livet deres.; samt hvordan rollespill potensielt kan brukes til å fremme folkehelse. I dette arbeidet har teorier om Shared readings Core theory of Change, og dramaterapi vært sentrale. Det er disse som ligger til grunn for de vurderinger og analyser som er gjort gjennom oppgaven. Ettersom rollespill ikke er en kjent aktivitet for alle, har det også blitt inkludert en beskrivelse av hva rollespill er og et eksempel på hvordan en sesjon kan se ut. Når det kommer til metode, ble det avgjort at kvalitative, semi-strukturerte intervjuer var det som ville egne seg best for denne oppgaven da det er spillernes egne erfaringer vi er interessert i. I tilfelle intervjuene ikke skulle gi tilstrekkelig informasjon, ble det også utgitt et elektronisk spørreskjema gjennom Google forms. 10 intervjuer ble gjennomført, og 21 respondenter fra spørreskjemaet ble gjennomgått. Resultatene ble brukt som grunnlag for oppgavens konklusjon. Analysemetoden som ble brukt var "Quality analysis of content" av Wildemouth. Resultatet viser til fire hovedområder som deltakerne av rollespill opplevde som positive; Det å være sosial/nettverksbygging, kommunikasjonsferdigheter, kreativitet og utforsking av egen identitet. Noen negative effekter ble også nevnt som enkelte opplevde fordommer fra utenforstående og andre opplevde konflikt med andre spillere. Konklusjonen er at flest respondenter opplevde for det meste positive effekter og at det kunne hjelpe deres mentale helse, som blant annet angst.