dc.contributor.author | Byberg, Lis | |
dc.date.accessioned | 2011-08-02T12:11:59Z | |
dc.date.available | 2012-01-17T03:02:23Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.citation | Byberg, L. (2008). Leseferdighet og skolevesen 1740-1830 pietister, "potetprester" og et ungt norsk Storting. Heimen, 45 (4) | en_US |
dc.identifier.issn | 0017-9841 | |
dc.identifier.other | FRIDAID 357127 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/888 | |
dc.description.abstract | At leseferdigheten blant folk flest økte markant
på 1700-tallet, har flere årsaker. I denne artikkelen
vil jeg særlig fokusere på innsatsen til to aktørgrupper:
Pietistene, som spilte en viktig rolle
i første halvdel av århundret, og opplysningsprestene,
som sto sentralt mot slutten av århundret.
Begge grupper så på skolesatsing som et
viktig virkemiddel.
Artikkelen vil konsentrere seg om tre historiske
faser: Først innføringen av den obligatoriske
allmueskolen 1739/41, deretter biskop Peder
Hansens utvikling av skolevesenet i Kristiansands
stift rundt 1800, og til slutt det norske
Stortings arbeid med en ny norsk skolelov, endelig
vedtatt i 1827.
Allmuens leseferdighet vil være den røde tråden
gjennom artikkelen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Landslaget for lokalhistorie, Institutt for historie og klassiske fag | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Heimen; 45 (4) | |
dc.subject | Leseferdigheter | en_US |
dc.subject | Skolevesen | en_US |
dc.subject | Allmueskolen | en_US |
dc.subject | Skolesatsning | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320::Informasjonspolitikk: 322 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | Leseferdighet og skolevesen 1740-1830 pietister, "potetprester" og et ungt norsk Storting | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |