Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorByberg, Lis
dc.date.accessioned2011-08-02T12:11:59Z
dc.date.available2012-01-17T03:02:23Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.citationByberg, L. (2008). Leseferdighet og skolevesen 1740-1830 pietister, "potetprester" og et ungt norsk Storting. Heimen, 45 (4)en_US
dc.identifier.issn0017-9841
dc.identifier.otherFRIDAID 357127
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/888
dc.description.abstractAt leseferdigheten blant folk flest økte markant på 1700-tallet, har flere årsaker. I denne artikkelen vil jeg særlig fokusere på innsatsen til to aktørgrupper: Pietistene, som spilte en viktig rolle i første halvdel av århundret, og opplysningsprestene, som sto sentralt mot slutten av århundret. Begge grupper så på skolesatsing som et viktig virkemiddel. Artikkelen vil konsentrere seg om tre historiske faser: Først innføringen av den obligatoriske allmueskolen 1739/41, deretter biskop Peder Hansens utvikling av skolevesenet i Kristiansands stift rundt 1800, og til slutt det norske Stortings arbeid med en ny norsk skolelov, endelig vedtatt i 1827. Allmuens leseferdighet vil være den røde tråden gjennom artikkelen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherLandslaget for lokalhistorie, Institutt for historie og klassiske fagen_US
dc.relation.ispartofseriesHeimen; 45 (4)
dc.subjectLeseferdigheteren_US
dc.subjectSkolevesenen_US
dc.subjectAllmueskolenen_US
dc.subjectSkolesatsningen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320::Informasjonspolitikk: 322en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleLeseferdighet og skolevesen 1740-1830 pietister, "potetprester" og et ungt norsk Stortingen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel