Leseferdighet og skolevesen 1740-1830 pietister, "potetprester" og et ungt norsk Storting
Original version
Byberg, L. (2008). Leseferdighet og skolevesen 1740-1830 pietister, "potetprester" og et ungt norsk Storting. Heimen, 45 (4)Abstract
At leseferdigheten blant folk flest økte markant
på 1700-tallet, har flere årsaker. I denne artikkelen
vil jeg særlig fokusere på innsatsen til to aktørgrupper:
Pietistene, som spilte en viktig rolle
i første halvdel av århundret, og opplysningsprestene,
som sto sentralt mot slutten av århundret.
Begge grupper så på skolesatsing som et
viktig virkemiddel.
Artikkelen vil konsentrere seg om tre historiske
faser: Først innføringen av den obligatoriske
allmueskolen 1739/41, deretter biskop Peder
Hansens utvikling av skolevesenet i Kristiansands
stift rundt 1800, og til slutt det norske
Stortings arbeid med en ny norsk skolelov, endelig
vedtatt i 1827.
Allmuens leseferdighet vil være den røde tråden
gjennom artikkelen.