dc.contributor.author | Svee, Anne Karine | |
dc.date.accessioned | 2011-08-02T10:55:12Z | |
dc.date.available | 2011-08-02T10:55:12Z | |
dc.date.issued | 2010-06 | |
dc.identifier.citation | Svee, A.K. (2010), Om yrkeskompetanse for tilpasset opplæring - begrepsparene "åpen og skjult tilpasset opplæring" og "små og store metoder". I: T.M. Guldal et al. (Red.), FoU i praksis 2009. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim: Tapir akademisk forlag. (s. 239-250) | en_US |
dc.identifier.isbn | 9788251925655 | |
dc.identifier.other | FRIDAID 521813 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/886 | |
dc.description.abstract | Tilpasset opplæring er et bærende prinsipp i norsk skole. Det er et mangetydig begrep uten klar forskningsmessig enighet om forståelse og anvendelse, og forskning har vist at det representerer en utfordring for lærere i skolen. Med utgangspunktet i mitt treårige FoU-prosjekt presenterer jeg i denne artikkelen to begrepspar som kan gi et viktig bidrag til forståelsen og operasjonaliseringen av tilpasset opplæring i grunnskolen og også for studenter i deres utvikling fra å være perifere deltagere i praksisfellesskapet til å bli noviser og siden mestere i eget fag. Metaforene ”åpen og skjult tilpasset opplæring” og ”små og store metoder” er utviklet gjennom analyse og tolkning av mine data fra prosjektet. Med utgangspunkt i teori vil begrepene bli belyst gjennom møte øvingslærerne de fiktive navn Sofia, Lars og Ingrid. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Tapir Akademisk Forlag | en_US |
dc.relation.ispartofseries | FoU i Praksis;2009 | |
dc.subject | Tilpasset opplæring | en_US |
dc.subject | Pedagogikk | en_US |
dc.subject | Læring | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | Om yrkeskompetanse for tilpasset opplæring - begrepsparene "åpen og skjult tilpasset opplæring" og "små og store metoder" | en_US |
dc.type | Chapter | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |