Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSvee, Anne Karine
dc.date.accessioned2011-08-02T10:55:12Z
dc.date.available2011-08-02T10:55:12Z
dc.date.issued2010-06
dc.identifier.citationSvee, A.K. (2010), Om yrkeskompetanse for tilpasset opplæring - begrepsparene "åpen og skjult tilpasset opplæring" og "små og store metoder". I: T.M. Guldal et al. (Red.), FoU i praksis 2009. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim: Tapir akademisk forlag. (s. 239-250)en_US
dc.identifier.isbn9788251925655
dc.identifier.otherFRIDAID 521813
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/886
dc.description.abstractTilpasset opplæring er et bærende prinsipp i norsk skole. Det er et mangetydig begrep uten klar forskningsmessig enighet om forståelse og anvendelse, og forskning har vist at det representerer en utfordring for lærere i skolen. Med utgangspunktet i mitt treårige FoU-prosjekt presenterer jeg i denne artikkelen to begrepspar som kan gi et viktig bidrag til forståelsen og operasjonaliseringen av tilpasset opplæring i grunnskolen og også for studenter i deres utvikling fra å være perifere deltagere i praksisfellesskapet til å bli noviser og siden mestere i eget fag. Metaforene ”åpen og skjult tilpasset opplæring” og ”små og store metoder” er utviklet gjennom analyse og tolkning av mine data fra prosjektet. Med utgangspunkt i teori vil begrepene bli belyst gjennom møte øvingslærerne de fiktive navn Sofia, Lars og Ingrid.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherTapir Akademisk Forlagen_US
dc.relation.ispartofseriesFoU i Praksis;2009
dc.subjectTilpasset opplæringen_US
dc.subjectPedagogikken_US
dc.subjectLæringen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleOm yrkeskompetanse for tilpasset opplæring - begrepsparene "åpen og skjult tilpasset opplæring" og "små og store metoder"en_US
dc.typeChapteren_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel