Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLier, Arne Roar
dc.contributor.authorLie, Alf Edward Tyskeberg
dc.date.accessioned2020-08-28T07:15:25Z
dc.date.available2020-08-28T07:15:25Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/8857
dc.descriptionMaster i yrkespedagogikken
dc.description.abstractDe siste årene har det blitt produsert mye spennende teknologi som skolene kan benytte seg av som læringsverktøy. Et av disse potensielle læringsverktøyene er en VR-lakksimulator. Her blir virkelig lakk, lakk-kabinett (lakkboks) og lakkeringssprøyte «byttet» ut med en maske som inneholder to skjermer som fører «lakkereren» inn i en virtuell verden. Det betyr også at vi kan starte opplæringa i billakkererfaget uten å tenke på faktorer som HMS eller materielle kostnader. Hensikten med studien er å undersøke hvordan en VR-lakksimulator kan brukes i opplæring av elever i billakkerfaget ved VG2 Bilskade, Lakk og Karosseri. Selve målet med studien er å få innsikt i følgende problemstilling: «Hvordan kan vi utvikle, og ivareta fagkunnskapen ved bruk av VR-simulering». Problemstillingen i denne studien blir besvart gjennom kvalitative forskningsintervjuer av elever som gikk ved linjen da studiet ble gjennomført. I tillegg til elever, ble andre lærere, og lakkteknikere fra skolens lakkleverandør intervjuet. Analysen av datamaterialet viser at det foreligger gode muligheter for å bruke en VR – lakksimulator i undervisningen innenfor lakkteknikk. Informantene mener at en VR-lakksimulator gir bedre forståelse for faget, enn vanlig klasserom, og tavle undervisning i begynneropplæringen. Samtidig peker analysen mot at VR – lakksimulatoren ikke gir et godt læringsutbytte for elevene ved videre bruk over begynneropplæringen. Analysen tyder også på at lærer kan benytte seg av VR – simulator for å demonstrere lakktekniske spissferdigheter.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanningen
dc.relation.ispartofseriesMAYP;2020
dc.subjectYrkespedagogikken
dc.subjectSimulatoren
dc.subjectVR simulatoren
dc.subjectVR lakksimulatoren
dc.subjectVirtuell virkeligheten
dc.subjectOpplæringen
dc.subjectVideregående skoleen
dc.subjectBillakkerfageten
dc.titleHvordan kan vi utvikle, og ivareta fagkunnskapen ved bruk av VR-simuleringen
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel