dc.contributor.advisor | Lier, Arne Roar | |
dc.contributor.author | Lie, Alf Edward Tyskeberg | |
dc.date.accessioned | 2020-08-28T07:15:25Z | |
dc.date.available | 2020-08-28T07:15:25Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/8857 | |
dc.description | Master i yrkespedagogikk | en |
dc.description.abstract | De siste årene har det blitt produsert mye spennende teknologi som skolene kan benytte seg av som læringsverktøy. Et av disse potensielle læringsverktøyene er en VR-lakksimulator. Her blir virkelig lakk, lakk-kabinett (lakkboks) og lakkeringssprøyte «byttet» ut med en maske som inneholder to skjermer som fører «lakkereren» inn i en virtuell verden. Det betyr også at vi kan starte opplæringa i billakkererfaget uten å tenke på faktorer som HMS eller materielle kostnader. Hensikten med studien er å undersøke hvordan en VR-lakksimulator kan brukes i opplæring av elever i billakkerfaget ved VG2 Bilskade, Lakk og Karosseri. Selve målet med studien er å få innsikt i følgende problemstilling: «Hvordan kan vi utvikle, og ivareta fagkunnskapen ved bruk av VR-simulering».
Problemstillingen i denne studien blir besvart gjennom kvalitative forskningsintervjuer av elever som gikk ved linjen da studiet ble gjennomført. I tillegg til elever, ble andre lærere, og lakkteknikere fra skolens lakkleverandør intervjuet. Analysen av datamaterialet viser at det foreligger gode muligheter for å bruke en VR – lakksimulator i undervisningen innenfor lakkteknikk. Informantene mener at en VR-lakksimulator gir bedre forståelse for faget, enn vanlig klasserom, og tavle undervisning i begynneropplæringen. Samtidig peker analysen mot at VR – lakksimulatoren ikke gir et godt læringsutbytte for elevene ved videre bruk over begynneropplæringen. Analysen tyder også på at lærer kan benytte seg av VR – simulator for å demonstrere lakktekniske spissferdigheter. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanning | en |
dc.relation.ispartofseries | MAYP;2020 | |
dc.subject | Yrkespedagogikk | en |
dc.subject | Simulator | en |
dc.subject | VR simulator | en |
dc.subject | VR lakksimulator | en |
dc.subject | Virtuell virkelighet | en |
dc.subject | Opplæring | en |
dc.subject | Videregående skole | en |
dc.subject | Billakkerfaget | en |
dc.title | Hvordan kan vi utvikle, og ivareta fagkunnskapen ved bruk av VR-simulering | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.description.version | publishedVersion | en |