Hvordan kan vi utvikle, og ivareta fagkunnskapen ved bruk av VR-simulering
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8857Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
De siste årene har det blitt produsert mye spennende teknologi som skolene kan benytte seg av som læringsverktøy. Et av disse potensielle læringsverktøyene er en VR-lakksimulator. Her blir virkelig lakk, lakk-kabinett (lakkboks) og lakkeringssprøyte «byttet» ut med en maske som inneholder to skjermer som fører «lakkereren» inn i en virtuell verden. Det betyr også at vi kan starte opplæringa i billakkererfaget uten å tenke på faktorer som HMS eller materielle kostnader. Hensikten med studien er å undersøke hvordan en VR-lakksimulator kan brukes i opplæring av elever i billakkerfaget ved VG2 Bilskade, Lakk og Karosseri. Selve målet med studien er å få innsikt i følgende problemstilling: «Hvordan kan vi utvikle, og ivareta fagkunnskapen ved bruk av VR-simulering».
Problemstillingen i denne studien blir besvart gjennom kvalitative forskningsintervjuer av elever som gikk ved linjen da studiet ble gjennomført. I tillegg til elever, ble andre lærere, og lakkteknikere fra skolens lakkleverandør intervjuet. Analysen av datamaterialet viser at det foreligger gode muligheter for å bruke en VR – lakksimulator i undervisningen innenfor lakkteknikk. Informantene mener at en VR-lakksimulator gir bedre forståelse for faget, enn vanlig klasserom, og tavle undervisning i begynneropplæringen. Samtidig peker analysen mot at VR – lakksimulatoren ikke gir et godt læringsutbytte for elevene ved videre bruk over begynneropplæringen. Analysen tyder også på at lærer kan benytte seg av VR – simulator for å demonstrere lakktekniske spissferdigheter.
Beskrivelse
Master i yrkespedagogikk