dc.contributor.advisor | Øgrim, Leikny | |
dc.contributor.advisor | Johannesen, Monica | |
dc.contributor.advisor | Swensen, Håkon | |
dc.contributor.author | Karlsen, Dag Frode Rotmo | |
dc.contributor.author | Bremnes, Dag | |
dc.date.accessioned | 2020-07-03T08:11:29Z | |
dc.date.available | 2020-07-03T08:11:29Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/8754 | |
dc.description | Master i IKT-støttet læring | en |
dc.description.abstract | Formålet med dette studiet har vært å øke kunnskapen om hvilke støtte lærere har behov for når de skal ta i
bruk ny teknologi. I dette studiet ses det på i hvilken grad lærere ved hjelp av en nettbasert
brukerveiledning som støtte tar i bruk ny teknologi.
Den valgte teknologien er Augmented Reality som tas i bruk i naturfagundervisning og tilhørende
brukerveiledning utviklet gjennom Erasmus+ prosjektet AR-sci. Årsaken til valget av akkurat AR-sci
teknologien med tilhørende brukerveiledning er at den er nettbasert og har et helhetlig perspektiv på
hvordan den skal fungere som støtte for lærere som ønsker å ta i bruk teknologien i sin undervisning.
Bakgrunnen for å se på innføring av ny teknologi er den store forventingen det har vært de to siste tiår til at
lærere i større og større grad tar i bruk digital teknologi i sin undervisning. Allerede i 2004 var et av
hovedmålene i forhold til oppbygging av digital kompetanse at: "I 2008 skal det norske utdanningssystemet
være blant de fremste i verden når det gjelder utvikling og pedagogisk utnyttelse av IKT i undervisning og
læring" (Program for digital kompetanse 2004-2008).
Studiet er gjennomført med utgangspunkt i at det kontinuerlig må innføres ny teknologi i skolen for å kunne
oppnå målsetningene for fremtidens skole innenfor digital kompetanse og bruk av digitale resurser. Dette
utfordrer lærerne innenfor deres profesjonsfaglige digitale kompetanse når de skal ta i bruk teknologien i
sin undervisning og ellers i sitt daglige virke. Forståelsen av hvordan lærerne opplever det å skulle ta i bruk
ny teknologi, etableres ved hjelp av teknologi akseptanse modellen (TAM), og rammeverket for lærernes
profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK).
For å belyse problemstillingen ble det gjort en casestudie hvor fem lærere tar i bruk teknologien i
naturfagundervisning. Dataene er hentet inn ved at lærerne observeres mens de tar i bruk AR-sci teknologi
i sin undervisning, samt at det gjøres et intervju før og et intervju etter undervisningsøkten. Hensikten med
innhentingen av dataene har vært å forstå lærernes opplevelse av å bruke en nettbasert brukerveiledning
som støtte for å ta teknologien i bruk i sin undervisning.
Dette studiet viser at innenfor det pedagogiske og det faglige området kan en brukerveiledning, med et
helhetlig perspektiv for innføring av teknologi i undervisningen, være en god støtte for lærerne.
Brukerveiledning må sikre at det språklige nivået ikke er for komplisert for den "vanlige" lærer innenfor
deres PfDK. Fleksibilitet og søkbarhet i brukerveiledningen er viktige faktorer for at lærerne skal finne den
informasjonen de ønsker, når de ønsker den. Innenfor det teknologiske kompetanseområdet er dette
spesielt viktig, da nødvendigheten av å finne den eksakte informasjonen en trenger er mer kritisk for om
teknologien tas i bruk. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | OsloMet - Storbyuniversitetet | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en |
dc.subject | Augmented reality | en |
dc.subject | Utvidet virkelighet | en |
dc.subject | Teknologisk pedagogisk innholdskompetanse | en |
dc.subject | TPACK | en |
dc.subject | Teknologiakseptanse-modeller | en |
dc.subject | TAM | en |
dc.subject | Profesjonsfaglig digital kompetanse | en |
dc.subject | PfDK | en |
dc.title | Brukerveiledning til glede eller besvær: En kvalitativ studie i hvilken støtte en brukerveiledning må gi slik at lærere tar i bruk ny teknologi | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.description.version | publishedVersion | en |