Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØgrim, Leikny
dc.contributor.advisorJohannesen, Monica
dc.contributor.advisorSwensen, Håkon
dc.contributor.authorKarlsen, Dag Frode Rotmo
dc.contributor.authorBremnes, Dag
dc.date.accessioned2020-07-03T08:11:29Z
dc.date.available2020-07-03T08:11:29Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/8754
dc.descriptionMaster i IKT-støttet læringen
dc.description.abstractFormålet med dette studiet har vært å øke kunnskapen om hvilke støtte lærere har behov for når de skal ta i bruk ny teknologi. I dette studiet ses det på i hvilken grad lærere ved hjelp av en nettbasert brukerveiledning som støtte tar i bruk ny teknologi. Den valgte teknologien er Augmented Reality som tas i bruk i naturfagundervisning og tilhørende brukerveiledning utviklet gjennom Erasmus+ prosjektet AR-sci. Årsaken til valget av akkurat AR-sci teknologien med tilhørende brukerveiledning er at den er nettbasert og har et helhetlig perspektiv på hvordan den skal fungere som støtte for lærere som ønsker å ta i bruk teknologien i sin undervisning. Bakgrunnen for å se på innføring av ny teknologi er den store forventingen det har vært de to siste tiår til at lærere i større og større grad tar i bruk digital teknologi i sin undervisning. Allerede i 2004 var et av hovedmålene i forhold til oppbygging av digital kompetanse at: "I 2008 skal det norske utdanningssystemet være blant de fremste i verden når det gjelder utvikling og pedagogisk utnyttelse av IKT i undervisning og læring" (Program for digital kompetanse 2004-2008). Studiet er gjennomført med utgangspunkt i at det kontinuerlig må innføres ny teknologi i skolen for å kunne oppnå målsetningene for fremtidens skole innenfor digital kompetanse og bruk av digitale resurser. Dette utfordrer lærerne innenfor deres profesjonsfaglige digitale kompetanse når de skal ta i bruk teknologien i sin undervisning og ellers i sitt daglige virke. Forståelsen av hvordan lærerne opplever det å skulle ta i bruk ny teknologi, etableres ved hjelp av teknologi akseptanse modellen (TAM), og rammeverket for lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK). For å belyse problemstillingen ble det gjort en casestudie hvor fem lærere tar i bruk teknologien i naturfagundervisning. Dataene er hentet inn ved at lærerne observeres mens de tar i bruk AR-sci teknologi i sin undervisning, samt at det gjøres et intervju før og et intervju etter undervisningsøkten. Hensikten med innhentingen av dataene har vært å forstå lærernes opplevelse av å bruke en nettbasert brukerveiledning som støtte for å ta teknologien i bruk i sin undervisning. Dette studiet viser at innenfor det pedagogiske og det faglige området kan en brukerveiledning, med et helhetlig perspektiv for innføring av teknologi i undervisningen, være en god støtte for lærerne. Brukerveiledning må sikre at det språklige nivået ikke er for komplisert for den "vanlige" lærer innenfor deres PfDK. Fleksibilitet og søkbarhet i brukerveiledningen er viktige faktorer for at lærerne skal finne den informasjonen de ønsker, når de ønsker den. Innenfor det teknologiske kompetanseområdet er dette spesielt viktig, da nødvendigheten av å finne den eksakte informasjonen en trenger er mer kritisk for om teknologien tas i bruk.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en
dc.subjectAugmented realityen
dc.subjectUtvidet virkeligheten
dc.subjectTeknologisk pedagogisk innholdskompetanseen
dc.subjectTPACKen
dc.subjectTeknologiakseptanse-modelleren
dc.subjectTAMen
dc.subjectProfesjonsfaglig digital kompetanseen
dc.subjectPfDKen
dc.titleBrukerveiledning til glede eller besvær: En kvalitativ studie i hvilken støtte en brukerveiledning må gi slik at lærere tar i bruk ny teknologien
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel