Dokumentanalyse av diskursen om innføring av programmering i skolen
Abstract
Denne masteroppgaven har som mål å foreta en dokumentanalyse rundt diskursen som har ført til, eller er i
ferd med å føre til innføringen av programmering som en obligatorisk del av grunnskolen.
Bakgrunnen eller utgangspunktet for analysen er den nye digitaliseringsstrategien
Kunnskapsdepartementet la frem høsten 2017, der programmering som kompetanse var nevnt eksplisitt.
Før dette var programmering i skolen noe som fagorganisasjoner og IKT-industrien generelt både
nasjonalt og på verdensbasis snakket opp i media og poengterte behovet for. I den norske skolen har
derimot dette vært forbeholdt enkelte lærere eller skoler som allerede satt på kompetansen og ressursene
nødvendig for å prøve dette ut i praksis.
Den nye digitaliseringsstrategien legger vekt på å plassere ansvar på en mer tydelig måte enn det har blitt
gjort til nå med de generelle ferdighetene fordelt over en rekke fag. Kort tid etter denne nye strategien ble
publisert åpnet første rundt med høringer fra Utdanningsdirektoratet vedrørende programmering som et nytt
kjerneelement i matematikkfaget, noe som vekket sterke reaksjoner fra flere aktører både i form av svar på
denne første og etterfølgende høringer såvel som kronikker og artikler i media.
Oppgaven tar for seg flere av de mest aktuelle aktørene som utgjør bakgrunnen for diskursen og de som
selv er interessenter. Noen utenlands men hovedsakelig innenlands, da det er den norske diskursen som
er i fokus. En ser på blant annet rollen til amerikanske P21, europeiske DigComp, norske IKT Norge og
IKT-senteret, i tillegg til mer frittstående aktører fra både IKT-industrien og høyere utdanning.
Disse aktørene og tekstene er funnet hovedsakelig ved hjelp av nøsting i identifiserte monumenttekster, og
de som virker å være oftest referert til har fungert som et nytt utgangspunkt for videre nøsting til et bilde av
de mest aktuelle er dannet. Blant de mer fremtredende tekster i diskursen, i tillegg til Udir-høringene, blir
det sett på blant annet Ludvigsenutvalgets Fremtidens skole og Udir-bestillingen Teknologi og
programmering for alle.
Description
Master i IKT-støttet læring