• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Digital læringsdesign
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Digital læringsdesign
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dokumentanalyse av diskursen om innføring av programmering i skolen

Neverdahl, Andreas
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
504_48967235_2.pdf (1.911Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/8739
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Master i Digital læringsdesign [76]
Abstract
Denne masteroppgaven har som mål å foreta en dokumentanalyse rundt diskursen som har ført til, eller er i

ferd med å føre til innføringen av programmering som en obligatorisk del av grunnskolen.

Bakgrunnen eller utgangspunktet for analysen er den nye digitaliseringsstrategien

Kunnskapsdepartementet la frem høsten 2017, der programmering som kompetanse var nevnt eksplisitt.

Før dette var programmering i skolen noe som fagorganisasjoner og IKT-industrien generelt både

nasjonalt og på verdensbasis snakket opp i media og poengterte behovet for. I den norske skolen har

derimot dette vært forbeholdt enkelte lærere eller skoler som allerede satt på kompetansen og ressursene

nødvendig for å prøve dette ut i praksis.

Den nye digitaliseringsstrategien legger vekt på å plassere ansvar på en mer tydelig måte enn det har blitt

gjort til nå med de generelle ferdighetene fordelt over en rekke fag. Kort tid etter denne nye strategien ble

publisert åpnet første rundt med høringer fra Utdanningsdirektoratet vedrørende programmering som et nytt

kjerneelement i matematikkfaget, noe som vekket sterke reaksjoner fra flere aktører både i form av svar på

denne første og etterfølgende høringer såvel som kronikker og artikler i media.

Oppgaven tar for seg flere av de mest aktuelle aktørene som utgjør bakgrunnen for diskursen og de som

selv er interessenter. Noen utenlands men hovedsakelig innenlands, da det er den norske diskursen som

er i fokus. En ser på blant annet rollen til amerikanske P21, europeiske DigComp, norske IKT Norge og

IKT-senteret, i tillegg til mer frittstående aktører fra både IKT-industrien og høyere utdanning.

Disse aktørene og tekstene er funnet hovedsakelig ved hjelp av nøsting i identifiserte monumenttekster, og

de som virker å være oftest referert til har fungert som et nytt utgangspunkt for videre nøsting til et bilde av

de mest aktuelle er dannet. Blant de mer fremtredende tekster i diskursen, i tillegg til Udir-høringene, blir

det sett på blant annet Ludvigsenutvalgets Fremtidens skole og Udir-bestillingen Teknologi og

programmering for alle.
Description
Master i IKT-støttet læring
Publisher
OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Series
MAIKT-MASTER;2019

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit