dc.description.abstract | Samspill i musikkundervisning og bruk av IKT i undervisningen er to områder som prioriteres vekk av
musikklærere i norsk grunnskole (Sætre, Neby, & Ophus, 2016). Samtidig er begge disse målområdene
forankret i K-06 og i den kommende lærerplanen Fagfornyelsen 2020, og utgjør grunnleggende ferdigheter
i faget i begge lærerplanene (Utdanningsdirektoratet, 2006) (Utdanningsdirektoratet, 2019).
Dette designbaserte studiet tar for seg design og testing av en digital læringsressurs som ved å være et
verktøy for musikklæreren skal legge til rette for lærere å gjennomføre samspill i band på ungdomsskolen.
Den digitale læringsressursen som er blitt produsert som en del av denne studien, er forankret i teori om
produksjon av instruksjonsvideo, sosiokulturelle læringsperspektiv og didaktiske prinsipp for musikkfaget.
Samtidig er strategier for undervisning basert på egne erfaring som musikklærer forsøkt implementert i den
digitale læringsressursen.
Læringsressursen er blitt testet av 6 musikklærere i deres musikkundervisning. Den har blitt brukt i praktisk
musikkundervisning på ungdomstrinnet hvor formålet med bruken har vært samspill i band. Den digitale
læringsressursen ble brukt av 6 klasser i musikk og kvalitative intervju med lærerne danner empirien for
dette studiet.
Målet med utviklingen av den digitale læringsressursen er å gi lærer og elev et (digitalt) verktøy som legger
til rette for praktisk musikkundervisning med bruk av IKT, uavhengig av lærerens kompetanse i praktisk
musikkundervisning. Ved å flytte deler av min egen kunnskap om musikkundervisning og erfaringer i å
lære bort praktisk musikkundervisning, er målet at kunnskap skal overføres til medier lærere og elever får
tilgang til. Videre er målet at lærere skal få et verktøy til å gjennomføre praktisk musikkundervisning med
støtte fra IKT. | en |