Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohannesen, Hedvig Skonhoft
dc.date.accessioned2020-01-21T14:03:56Z
dc.date.accessioned2020-04-14T08:12:47Z
dc.date.available2020-01-21T14:03:56Z
dc.date.available2020-04-14T08:12:47Z
dc.date.issued2019-12-17
dc.identifier.citationJohannesen HSJ. Miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolen. Norsk pedagogisk tidsskrift. 2019en
dc.identifier.issn0029-2052
dc.identifier.issn0029-2052
dc.identifier.issn1504-2987
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/8421
dc.description.abstractYrkesfaglig kunnskap er en forutsetning for bærekraft og samfunnssikkerhet. Likevel er yrkesfagene i indre og ytre press forårsaket av digitalisering, globalisering og lav status. I artikkelen diskuteres nedvurderingen av yrkesfaglig kunnskap i skolen med Bourdieus teori om kulturell kapital. Et sentralt funn er at en systemisk miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i utdanningssystemet foregår gjennom symbolsk makt, i sanksjonering av yrkesfaglig kunnskap og premiering av boklig kapital. Sosiologiske begreper om klasse og kulturell kapital kan ved avdekking av miskjennelsen av yrkesfaglig kunnskap bidra til anerkjennelse av praktisk yrkesfaglig kunnskap som vesentlig danning av unge.en
dc.language.isonben
dc.publisherUniversitetsforlageten
dc.relation.ispartofseriesNorsk pedagogisk tidsskrift;4-2019 || Årgang 103
dc.rightsDen aksepterte postprint-versjonen av artikkelen er tillatt å arkivere i institusjonelle arkiv.en
dc.subjectYrkesfagen
dc.subjectKulturell kapitalen
dc.subjectMiskjennelseren
dc.subjectKlasseren
dc.subjectSosial reproduksjonen
dc.titleMiskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolenen
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2020-01-21T14:03:56Z
dc.description.versionacceptedVersionen
dc.identifier.doihttps://dx.doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2019-04-08
dc.identifier.cristin1768791
dc.source.journalNorsk pedagogisk tidsskrift
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
dc.subject.nsiVDP::Social sciences: 200::Education: 280
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220
dc.subject.nsiVDP::Social sciences: 200::Sociology: 220


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel