dc.contributor.author | Johannesen, Hedvig Skonhoft | |
dc.date.accessioned | 2020-01-21T14:03:56Z | |
dc.date.accessioned | 2020-04-14T08:12:47Z | |
dc.date.available | 2020-01-21T14:03:56Z | |
dc.date.available | 2020-04-14T08:12:47Z | |
dc.date.issued | 2019-12-17 | |
dc.identifier.citation | Johannesen HSJ. Miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolen. Norsk pedagogisk tidsskrift. 2019 | en |
dc.identifier.issn | 0029-2052 | |
dc.identifier.issn | 0029-2052 | |
dc.identifier.issn | 1504-2987 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/8421 | |
dc.description.abstract | Yrkesfaglig kunnskap er en forutsetning for bærekraft og samfunnssikkerhet. Likevel er yrkesfagene i indre og ytre press forårsaket av digitalisering, globalisering og lav status. I artikkelen diskuteres nedvurderingen av yrkesfaglig kunnskap i skolen med Bourdieus teori om kulturell kapital. Et sentralt funn er at en systemisk miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i utdanningssystemet foregår gjennom symbolsk makt, i sanksjonering av yrkesfaglig kunnskap og premiering av boklig kapital. Sosiologiske begreper om klasse og kulturell kapital kan ved avdekking av miskjennelsen av yrkesfaglig kunnskap bidra til anerkjennelse av praktisk yrkesfaglig kunnskap som vesentlig danning av unge. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en |
dc.relation.ispartofseries | Norsk pedagogisk tidsskrift;4-2019 || Årgang 103 | |
dc.rights | Den aksepterte postprint-versjonen av artikkelen er tillatt å arkivere i institusjonelle arkiv. | en |
dc.subject | Yrkesfag | en |
dc.subject | Kulturell kapital | en |
dc.subject | Miskjennelser | en |
dc.subject | Klasser | en |
dc.subject | Sosial reproduksjon | en |
dc.title | Miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolen | en |
dc.type | Journal article | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.date.updated | 2020-01-21T14:03:56Z | |
dc.description.version | acceptedVersion | en |
dc.identifier.doi | https://dx.doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2019-04-08 | |
dc.identifier.cristin | 1768791 | |
dc.source.journal | Norsk pedagogisk tidsskrift | |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | |
dc.subject.nsi | VDP::Social sciences: 200::Education: 280 | |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220 | |
dc.subject.nsi | VDP::Social sciences: 200::Sociology: 220 | |