Atferdsøkonomiske virkemidler i helsefremmende arbeid: hvordan kan utforming av restauranter og kantiner fremme sunnere valg?
Journal article, Peer reviewed
Accepted version
Utgivelsesdato
2019-03Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Lekhal SL, Bugge AB, Schjøll A, Slapø HB, Karevold KI. Atferdsøkonomiske virkemidler i helsefremmende arbeid: hvordan kan utforming av restauranter og kantiner fremme sunnere valg?. Norsk Tidsskrift for Ernæring. 2019(1)Sammendrag
Bakgrunn: Usunt kosthold er blant de viktigste risikofaktorene for sykdom, dårlig livskvalitet og tidlig død i Norge og resten av verden. Det er stigende interesse for hvordan atferdsøkonomiske virkemidler kan fremme sunnere valg. Ved å endre omgivelsene, kan forbrukernes valg ubevisst dreies i litt sunnere retning og skape positive helseeffekter.
Metode: Artikkelen sammenfatter nyere forskning om hvordan utforming av restauranter og kantiner påvirker gjestene til å velge sunnere, med fokus på: 1) I hvilken grad påvirkes valgene av situasjonsbestemte virkemidler, og 2) hvilke virkemidler synes mest effektive? Funnene i artikkelen er en oppsummering av rapporten «Mulighetsrommet: Hvordan påvirke forbruker til å velge sunnere?».
Resultat: De fire mest studerte virkemidlene er plassering, merking, pris og porsjonering. Om lag halvparten av studiene viste at gjestenes valg påvirkes i signifikant grad, mens om lag 20 % viste varierende effekt. 30 % av studiene viste ingen endringer i gjestenes valg. Det var relativt stor variasjon i effekten av hvert enkelt virkemiddel, og betydelig variasjon i virkemidlenes effekt på tvers av ulike typer restauranter.
Konklusjon: Det er behov for mer systematisk kunnskap om hvordan situasjonsbestemte virkemidler påvirker ulike befolkningsgrupper, og behov for flere norske studier. Vi foreslår retninger for fremtidig forskning på situasjonsbestemte virkemidler.