Hva er meningen? – Momenter av nærvær i et kunstnerisk utviklingsarbeid
Journal article, Peer reviewed
Published version
View/ Open
Date
2019-03-26Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Dahlsveen H. Hva er meningen? – Momenter av nærvær i et kunstnerisk utviklingsarbeid. InFormation - Nordic Journal of Art and Research. 2019;8(1):1-15 http://dx.doi.org/10.7577/information.v8i1.2679Abstract
Denne artikkelen søker å forstå hva mening er i et kunstnerisk utviklingsarbeid. Videre ønsker artikkelen å bidra til en diskurs knyttet til dagens fortelleres arbeidsmetode mot et scenisk uttrykk. Det kunstneriske utviklingsarbeidet «23.27» var en musikalsk fortellerforestilling hvor en autobiografisk fortelling om «da Daniel døde» ble formidlet sammen med den norrøne myten om Balders død. Det metodiske arbeidet mot en forestilling befinner seg i gråsoner mellom hva som er en kunstnerisk prosess, hva som er det endelig produktet og hva som er kunstnerisk utviklingsarbeid. Artikkelen drøfter og skisserer deler av en prosess med fokus på nærvær mot en fortellerforestilling, der det settes opp ulike temaer for å forstå begrepet mening i lys av kunstnerisk utviklingsarbeid. Artikkelen ser også på nærværets betydning i forhold til å forstå mening. This article seeks to explore issues of meaning is in an artistic research project. The intention is to contribute to a discourse related to methods in the development of a storytelling performance. The artistic work with the title "23.27" was a musical storytelling performance in which an autobiographical story about "when Daniel died" was juxtaposed and mixed with the Norse myth of Balder's death. The methodical work towards the performance involved blurring the lines between the artistic process and the artistic research involved. The article discusses and outlines parts of a process towards a performance with a particular focus on presence, where various topics are set up to understand what the term meaning is in light of artistic research. The article also looks at the importance of presence in the understanding of meaning.