Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBergheim, Berit
dc.contributor.authorOhnstad, Anbjørg
dc.date.accessioned2020-02-06T19:21:26Z
dc.date.accessioned2020-03-06T10:17:55Z
dc.date.available2020-02-06T19:21:26Z
dc.date.available2020-03-06T10:17:55Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationBergheim B, Ohnstad A. Fra praksis til teori - tilbake til praksis. Fontene forskning. 2018(2-2018):31-43en
dc.identifier.issn1890-9868
dc.identifier.issn1890-9868
dc.identifier.issn1892-7947
dc.identifier.urihttps://fonteneforskning.no/forskningsartikler/fra-praksis-til-teori--tilbake-til-praksis-6.19.635637.9d9fe4548a
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/8229
dc.description.abstractArtikkelen tar utgangspunkt i en undersøkelse av deltakernes erfaring med å gjennomføre et kurs i traumebehandling ved en høgskole i Norge. Formålet med kurset var å presentere oppdatert forskning om traumereaksjoner og hvordan en kan møte slike reaksjoner. Kurset henvendte seg til yrkesgrupper som arbeider i stillinger hvor de møter mennesker med store livsutfordringer og som er avhengige av ulike velferdsytelser. Grunnlaget for studien er en questbackundersøkelse av deltakerne på et seks dagers kurs. Det første kurset startet i 2009, og kurset har gått hvert år fram til 2018. I 2013 ble undersøkelsen gjennomført. Hensikten med undersøkelsen var å se om deltakerne økte sin forståelse og om de endret sin faglige tilnærming til klientene tilsvarende, etter å ha gjennomført kurset. Studien viser at mange av deltakerne på kurset forstår sine klienters atferd og reaksjonsmåter på en annen måte enn tidligere. De forstår reaksjonene som uttrykk for at klientene har opplevd noe som har vært for vanskelig for dem å integrere.en
dc.description.abstractThis article presents results from a study of the learning effects of a trauma treatment course presented as a 6-day study module at a Norwegian university. The goal of the course was to provide participants with the latest developments in research on trauma and its treatment. The course was specifically designed for those occupations much involved in working with clients leading lives marked by major challenges. First presented in 2009, the course was offered for successive years until 2015. In order to measure the effect of the course on participants’ understanding of trauma as well as on their own practice with clients, a questionnaire was developed and administered. Analysis of the responses to the questionnaire indicated that many participants reported that the course had led to increased understanding of the behavior patterns of their clients. The study showed that participants also reported that the course had helped them gain understandings of reactions of clients that previously had puzzled them.
dc.language.isonben
dc.publisherFellesorganisasjonenen
dc.relation.ispartofseriesFontene forskning;11 (2)
dc.rightsGeneral tillatelseen
dc.subjectTraumeren
dc.subjectTriggereen
dc.subjectToleransevindueren
dc.subjectKompetanseutviklingen
dc.titleFra praksis til teori - tilbake til praksisen
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2020-02-06T19:21:25Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.cristin1649546
dc.source.journalFontene forskning
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200
dc.subject.nsiVDP::Social sciences: 200


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel