dc.contributor.author | Sletten, Mira Aaboen | |
dc.contributor.author | Eriksen, Ingunn Marie | |
dc.contributor.author | Pedersen, Eirin | |
dc.contributor.author | Seland, Idunn | |
dc.date.accessioned | 2019-12-12T14:30:08Z | |
dc.date.accessioned | 2019-12-18T14:52:39Z | |
dc.date.available | 2019-12-12T14:30:08Z | |
dc.date.available | 2019-12-18T14:52:39Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Sletten MA, Eriksen I, Pedersen E, Seland I. Grenser for skolens ansvar? Skolelederes perspektiv på mandat i det frafallsforebyggende arbeidet. Nordisk Administrativt Tidsskrift. 2019;96(1):19-34 | en |
dc.identifier.issn | 0029-1285 | |
dc.identifier.issn | 0029-1285 | |
dc.identifier.issn | 2246-1310 | |
dc.identifier.uri | https://www.djoef-forlag.dk/openaccess/nat/index.php | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/7929 | |
dc.description.abstract | Etter Reform 94 har de videregående skolene i Norge fått et økt ansvar for at flest mulig unge gjennomfører videregående opplæring. Samtidig er skolenes mandat for frafallsforebygging uklart, og det er opp til ledelsen og andre aktører i skolen å operasjonalisere og avgrense ansvaret. Til tross for dette er skolelederes perspektiver på frafall nesten fraværende i frafallsforskningen. I denne artikkelen, som bygger på intervjuer med representanter for skoleledelsen ved 42 videregående skoler i fire norske fylker, undersøker vi hvordan skolelederne formulerer og fortolker sitt mandat i det frafallsforebyggende arbeidet. Analysene viser et tematisk spenn mellom en bred mandatsforståelse der alle typer utfordringer skal håndteres i skolen, til avgrensning av et smalere opplæringsmandat og en holdning om at «denne eleven skulle ikke vært her». Dette gjelder særlig i tilfeller hvor elevers psykiske helse omtales som årsak til frafall. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | Nordiske administrative forbund | en |
dc.relation.ispartofseries | Nordisk administrativt tidsskrift;Årg 96 Nr 1 | |
dc.rights | General tillatelse fra redaktøren. | en |
dc.subject | Videregående skoler | en |
dc.subject | Norge | en |
dc.subject | Frafallsforebyggende arbeid | en |
dc.subject | Skoleledere | en |
dc.title | Grenser for skolens ansvar? Skolelederes perspektiv på mandat i det frafallsforebyggende arbeidet | en |
dc.type | Journal article | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.date.updated | 2019-12-12T14:30:08Z | |
dc.description.version | publishedVersion | en |
dc.identifier.cristin | 1707954 | |
dc.source.journal | Nordisk Administrativt Tidsskrift | |