Grenser for skolens ansvar? Skolelederes perspektiv på mandat i det frafallsforebyggende arbeidet
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
https://www.djoef-forlag.dk/openaccess/nat/index.phphttps://hdl.handle.net/10642/7929
Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Sletten MA, Eriksen I, Pedersen E, Seland I. Grenser for skolens ansvar? Skolelederes perspektiv på mandat i det frafallsforebyggende arbeidet. Nordisk Administrativt Tidsskrift. 2019;96(1):19-34Sammendrag
Etter Reform 94 har de videregående skolene i Norge fått et økt ansvar for at flest mulig unge gjennomfører videregående opplæring. Samtidig er skolenes mandat for frafallsforebygging uklart, og det er opp til ledelsen og andre aktører i skolen å operasjonalisere og avgrense ansvaret. Til tross for dette er skolelederes perspektiver på frafall nesten fraværende i frafallsforskningen. I denne artikkelen, som bygger på intervjuer med representanter for skoleledelsen ved 42 videregående skoler i fire norske fylker, undersøker vi hvordan skolelederne formulerer og fortolker sitt mandat i det frafallsforebyggende arbeidet. Analysene viser et tematisk spenn mellom en bred mandatsforståelse der alle typer utfordringer skal håndteres i skolen, til avgrensning av et smalere opplæringsmandat og en holdning om at «denne eleven skulle ikke vært her». Dette gjelder særlig i tilfeller hvor elevers psykiske helse omtales som årsak til frafall.