• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Education and International Studies
  • LUI - Master Theses
  • LUI - Master i Digital læringsdesign
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Education and International Studies
  • LUI - Master Theses
  • LUI - Master i Digital læringsdesign
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Er det sammenheng mellom spilladferd og skolemotivasjon?

Sandum, Camilla; Swensen, Håkon
Master thesis
Published version
Thumbnail
Åpne
Sandum_Camilla.pdf (2.569Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/7735
Utgivelsesdato
2018
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • LUI - Master i Digital læringsdesign [48]
Sammendrag
Fra undersøkelser som Barn og medier (Medietilsynet, 2016a, 2018) dokumenteres barn og

unges medieforbruk og vaner. Dataspill er blitt en naturlig del av mange barn og unges liv og

er for mange er en viktig fritidsaktivitet (Medietilsynet, 2016b). Denne oppgaven ser på

mulige sammenhenger mellom ungdoms spilladferd på fritiden og motivasjon på skolen. For

spilladferd er det undersøkt vaner som tidsbruk, foretrukken spillplattform og holdninger til

spill. For å undersøke skolemotivasjon er det sett på forventinger til karakterer, deltakelse

trivsel og mulighet for medbestemmelse. Av teori blir det sett på motivasjonsteorier og teorier

som har med spill og spilladferd å gjøre.

Utvalget i oppgaven er ungdom som går de to siste årene på videregående, studieprogram

Medier og kommunikasjon. Det er innhentet data i to omganger med en spørreundersøkelse

med 94 respondenter og det er også gjennomført seks intervjuer.

Funn fra undersøkelsene er at det kun er på noen områder der det er klare sammenhenger

mellom ungdom som spiller mye og skolemotivasjon. Mens det er få forskjeller mellom jenter

og gutter når det gjelder skolearenaen er det klare forskjeller mellom kjønn når det gjelder

spilladferd. Generelt beskriver oppgaven at ungdommene trives godt på skolen, men at de

føler lite læringsutbytte. De er allikevel generelt fornøyd med sin egen innsats og

skoleprestasjoner.
Beskrivelse
Master i IKT-støttet læring
Utgiver
OsloMet - Storbyuniversitetet

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit