Mellomledelse i politioperativt arbeid: En studie av oppfatninger om lederkompetanse i politiet
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/7706Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
De senere år har flere offentlige utredninger pekt på at politiet har hatt behov for endring på
flere områder. Samfunnsutviklingen har satt press på den tradisjonelle måten å utøve polisiær
virksomhet på, noe som også har preget ledelsesfaget. Politiet har fått kritikk for manglende
ledelse og styring, samt (u)kultur i egne rekker. Dette har skapt debatter om hvilken
kompetanse politiledere bør ha, noe som også har vekket gamle profesjonskamper til livs.
Formålet med denne studien har vært i få innblikk i hvordan ledere vurderer og vekter ulik
kompetanse ved rekruttering av politioperative mellomledere. Følgende problemstilling har
ligget til grunn for undersøkelsene: Hvordan vektes ulik kompetanse ved ansettelse av
seksjonsledere for patruljetjenesten i politiet? Problemstillingen har jeg sett i lys av
ledelsesteori, organisasjonskultur og politiet som profesjonsutøver. Jeg har intervjuet seks
ledere, som hver er ansvarlig leder for en politistasjon i Sør-Norge. Det er i tillegg foretatt en
tekstanalyse av utlysningstekster og stillingsbeskrivelser for den politioperative
seksjonslederstillingen i et 20-års perspektiv.
Blant hovedfunnene finner vi at samtlige ledere som har deltatt i undersøkelsen, mener at
politifaglig utdanning og -erfaring er en viktig forutsetning som politioperativ mellomleder.
Intern legitimitet blant egne medarbeidere, samt behovet for en dyktig fagperson, gjør at
kravet til politikompetanse i lederstillinger fortsatt gjør seg gjeldende. Videre finner vi at
lederne forfekter verdien av en politigeneralist, fremfor en politispesialist, i utøvelse av slik
ledelse. En slikt funn kan synes å stå i motsetning til argumenter for at politiet bør
spesialiseres i større grad for å møte samfunnsutviklingen forøvrig. Lederne i denne
undersøkelsen mener en bred politifaglig erfaring bidrar til å skape helhetsorienterte ledere
som kan samarbeide bedre med andre seksjoner ved politistasjonen. In recent years, several public studies have shown the need for the Norwegian police to
reform. The traditional ways of policing and police management is challenged by the
developmental changes in society. The Norwegian police has received criticism for the lack of
management, and for traits of the Norwegian police culture. This has created a new debate on
what makes an effective police leader and, furthermore, brought disputes between the
jurisdictional boundaries of the professions within the police.
The purpose of this study has been to gain insight into how police leaders assess different
forms of competence in recruiting police managers, with the thesis: How do leaders assess
different forms of competence in recruiting middle managers within patrol divisions of the
police? This study is based on six interviews of police managers who recruit mid-level
managers, in addition to a document analysis on job advertisements for such management
positions.
Key findings support the need for police managers to have legitimacy in the role as a police
manager. The managers interviewed in this study, emphasize the need for a police officer to
hold such position, rather than someone without such work experience and formal education.
Furthermore, they emphasize leadership skills, as well as experience from a variety of police
functions. In recruitment of middle managers, broad work experience within the police is
perceived as helpful in collaboration with other divisions.
Beskrivelse
Master i styring og ledelse