Hvordan kan beskrivelse og refleksjon over erfaringer i praksisfeltet bidra til å utvikle begynnende yrkeskunnskap hos elever på yrkesfag?
Original version
MAYP 2010Abstract
Dette masterarbeidet er et pedagogisk aksjonsforskningsprosjekt hvor jeg har forsket på egen arbeidsplass, med elever og kollegaer. Problemstillingen har vært; Hvordan kan beskrivelse og refleksjon over erfaringer i praksisfektet bidra til å utvikle begynnende yrkeskunnskap hos elever på yrkesfag? Erfaringer fra et aksjonsforskningsprosjekt i en Vg2 helsefagarbeiderklasse. Prosjektet har hatt tre fokusområder:- Hvordan bruke praksisarenaen til å utvikle yrkeskunnskap?- Hvordan veilede elever enkeltvis og i gruppe, slik at den enkelte reflekterer over egne erfaringer?- Hvordan styrke sammenheng mellom teori og praksis?
Teori i praksis, og praksis i teori er visjonen i dette arbeidet. Hensikten har vært å legge til rette for refleksjon hos elevene, slik at elevene oppdager sammenhenger i egen yrkespraksis, blir ansvarliggjort og opplever mestring. Det er av stor betydning å få fram hvor viktig jevn og kontinuerlig praksisutplassering er for å gi elevene eid kunnskap. Elevenes erfaringer dreier seg om et utvalg på fire meget sentrale basiskunnskaper som helsefagarbeiderelever trenger som et grunnlag i sin utvikling av helhetlig yrkeskunnskap og yrkesutøvelse; kommunikasjon, respekt, empati og omsorg. Et nært samarbeid med elever og kollegaer har vært styrende for utviklingen av prosjektet. Som teoretisk forankring har jeg gått inn i styringsdokumentene for å analysere hva de sier om utvikling av helhetlig yrkeskunnskap. Jeg har satt meg inn i teoretiske fremstillinger om utvikling av helhetlig yrkeskunnskap og refleksjon. I mitt empiriske arbeid har jeg samlet inn refleksjonslogger, lydopptak fra samtaleveiledninger og praksisveiledninger med elever, evalueringer, i tillegg til logger fra kollegaer og meg selv. Jeg har fulgt elevenes praktiske arbeid to dager pr uke hele skoleåret igjennom. I analysen har jeg brukt sitater, historier, og veiledningssekvenser med elevene, logg fra kollegaer og mine egne refleksjoner
Description
Master i yrkespedagogikk