dc.contributor.author | Natland, Sidsel | |
dc.contributor.author | Bjerke, Erik | |
dc.contributor.author | Torstensen, Tom Byberg | |
dc.date.accessioned | 2019-09-04T12:06:09Z | |
dc.date.accessioned | 2019-09-19T09:02:07Z | |
dc.date.available | 2019-09-04T12:06:09Z | |
dc.date.available | 2019-09-19T09:02:07Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Natland ST, Bjerke E, Torstensen TB. «Jeg fikk blankpusset håpet om at jeg hadde en framtid» Opplevelser av god hjelp i møter med Nav. Fontene forskning. 2019(1):17-29 | en |
dc.identifier.issn | 1890-9868 | |
dc.identifier.issn | 1892-7947 | |
dc.identifier.uri | http://fonteneforskning.no/forskningsartikler/jeg-fikk-blankpusset-hapet-om-at-jeg-hadde-en-framtid-6.19.669439.9767778e26 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/7557 | |
dc.description.abstract | Artikkelen presenterer funn fra brukerstyrte dialogseminarer med tjenestemottakere i Nav om deres gode erfaringer med Nav. Et sentralt utgangspunkt er oppfatningen av at mennesker med behov for langvarig oppfølging fra velferdstjenestene, også er de som kan bidra med verdifull kunnskap om hva som oppleves hjelpsomt i denne prosessen, og hvorfor. Analysen identifiserer seks temaer av betydning for brukerne: Relasjon, gjensidighet, valgmuligheter, tid, kunnskap og kunnskapsdeling. Disse er videre kombinert til to overordnede kategorier: Relasjon og kunnskap. Forskningen etterspør mer konkret kunnskap om hvordan brukere opplever sine møter med hjelpeapparatet, og studiens bidrag er å drøfte funnene som uttrykk for «hjelpsomme relasjoner». Studien er også et eksempel på brukerinvolvering i forskning, samt utvikling av metoder som fasiliterer brukermedvirkning i tjenesteutvikling. | en |
dc.description.sponsorship | Studien er særpreget ved at dialogseminarene, og således dataene artikkelen er basert på, er produsert
innenfor rammene av brukerinvolvert forskning: Prosjektet er initiert av brukere som medforskere i det Norges forskningsråd -finansierte forskningsprosjektet Motsetningsfylte institusjonelle logikker? Samspillet mellom utdanningssystemet og helse- og velferdsfeltet («InLog-prosjektet» ). | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.relation.ispartofseries | Fontene forskning;12(1) | |
dc.relation.uri | http://fonteneforskning.no/pdf-15.80657.0.3.4fa8e61f7c | |
dc.rights | Tidsskriftet tillater arkivering. | en |
dc.subject | Nav | en |
dc.subject | Hjelpsomme relasjoner | en |
dc.subject | Dialogseminarer | en |
dc.subject | Brukerinvolvert forskning | en |
dc.title | «Jeg fikk blankpusset håpet om at jeg hadde en framtid» Opplevelser av god hjelp i møter med Nav | en |
dc.type | Journal article | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.date.updated | 2019-09-04T12:06:09Z | |
dc.description.version | publishedVersion | en |
dc.identifier.cristin | 1685363 | |
dc.source.journal | Fontene forskning | |
dc.relation.projectID | Norges forskningsråd: 239967 | |