Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLafton, Tove
dc.contributor.authorFuru, Anne
dc.date.accessioned2019-09-03T11:28:12Z
dc.date.accessioned2019-09-17T11:28:50Z
dc.date.available2019-09-03T11:28:12Z
dc.date.available2019-09-17T11:28:50Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationLafton TL, Furu AF. Studenters læringsutbytte i barnehagelærerutdanningen – en problematisering av erfaringslæringens plass. Nordisk Barnehageforskning. 2019;18(1)en
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/7546
dc.description.abstractArtikkelen retter fokus mot begrepet erfaringslæring, for å undersøke studenters læringsutbytte i spenningsfeltet mellom teoretisk undervisning og praksis. Utdrag fra fokusgruppesamtaler, valgt ut gjennom tematisk analyse, danner utgangspunkt for å diskutere hvordan ulike innganger til begrepet erfaringslæring kan skape mulighetsrom i møter med studenter som har rik praksiserfaring fra barnehagefeltet. I artikkelens teoretiske landskap beveger forfatterne seg fra Dewey, via Biesta og til Latour, for å utdype begrepet erfaringslæring. Lærerutdannere og studenters ideer om erfaringslæring og barnehagen som læringsarena problematiseres i lys av hva og hvordan kunnskapsressurser aktiveres i ulike praksiser. Avslutningsvis løftes noen dilemmaer som kan være fruktbare å problematisere for lærerutdanningene selv, i deres arbeid med læringsutbytte.en
dc.language.isonben
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen
dc.relation.ispartofseriesNordisk barnehageforskning;Årg 18, Nr 1
dc.rightsDette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectErfaringslæringen
dc.subjectKunnskapsressurseren
dc.subjectLærerutdannereen
dc.subjectTeorieren
dc.subjectPraksisen
dc.titleStudenters læringsutbytte i barnehagelærerutdanningen – en problematisering av erfaringslæringens plassen
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2019-09-03T11:28:11Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.doihttps://dx.doi.org/10.7577/nbf.3428
dc.identifier.cristin1721015
dc.source.journalNordisk Barnehageforskning


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.