Erfaringslæring i praksis
Abstract
Temaet for denne oppgaven er yrkesrelevant utdanning, der arbeidsoppgaver i bedrift omgjøres til læringsoppgaver i skolen. Jeg har vært opptatt av hvordan jeg som faglærer kan utvikle kunnskap for å forbedre min undervisningspraksis. Prosjektet gjennomføres sammen med elever og bedrifter der målet med samarbeidet var å oppdage og utnytte mulighetene i faget yrkesfaglig fordypning. Hensikten med prosjektet var at elevene skulle få direkte erfaring fra yrkeslivets arbeidsmåter innenfor frisørfaget. Der problemstillingen handler om å legge til rette undervisningen i skolens YFF med utgangspunkt i elevenes læring og oppdagelser fra praksis i bedrift. Forskningsdesignet er en kvalitativ studie gjennomført som et pedagogisk aksjonsforskningsprosjekt. Metoder for innhenting av data har vært refleksjoner gjennom elevlogger, egne notater og ulike intervjuer. Funn viser at elevene opplevde god faglig utvikling gjennom erfaringsdelingen i skolen. Videre erfarte elevene klar sammenheng mellom læringsarenaene skole og bedrift. Men elevene så ikke relevansen før de selv oppdaget den i dialog og samarbeid med bedriftene, og gjennom egne refleksjoner i etterkant. Andre funn videre viser at bedriftene hadde tydelige forventninger til elevene og etterspurte nøkkelkompetanse mer enn faglig kompetanse.
Description
Master i yrkespedagogikk