Digitalisering i norsk finansbransje
Journal article, Journal article, Peer reviewed
Published version
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- SAM - Handelshøyskolen [419]
Original version
Strønen FS, Holtar Rønning V, Breunig KJ. Digitalisering i norsk finansbransje. Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse. 2019(4):62-69Abstract
Digitalisering og dereguleringer har ført til et stort innovasjonspress i finanssektoren. Nye aktører har kommet til, og eksisterende selskaper prøver å finne nye kilder til konkurransefortrinn. Vi har tatt for oss markedet for mobilbetaling for å forstå området der digitalisering og konkurranseendringer blir satt på spissen. Vi har anvendt et rammeverk for å forstå dynamiske kapabiliteter som analytisk linse for å avdekke hva aktørene gjør for å skape konkurransefortrinn. Vi finner blant annet i denne studien at innovasjon, evnen til å skape nettverk og evnen til å både konkurrere og samarbeide er nødvendig for å håndtere endringene som digitalisering og økt konkurransepress medfører.