Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHeimer, Astrid
dc.contributor.authorHagelund, Vilde
dc.date.accessioned2019-09-02T11:22:59Z
dc.date.available2019-09-02T11:22:59Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/7492
dc.descriptionMaster i produktdesignen
dc.description.abstractDenne avhandlingen omhandler formutforskning og produktutvikling gjennom å kontinuerlig lage tredimensjonale objekter i bjørk. Prosjektet er gjennomført med auto-etnografisk og praksisledet forskning som metode. Gjennom å lage ”60 objekter/60 dager” er det utviklet dypere kunnskap og erfaring om form og materialet. Analyse av de 60 objektene er sammen med erfaringene fra den utforskende prosessen brukt i utviklingen av produktserien – Objectum, som består av bordene ”Pedestal” og fatene ”Remisuss”. Med et mål om å formidle verdien av å kombinere fagfeltene kunst, håndverk og design, er ”Pedestal” utviklet av geometriske deler, laget av maskinen. Som ett symbol på verdien av håndverket, er tekstur skåret for hånd for å understreke materialets egenskaper, og for å skape en taktil opplevelse. Ambisjonen med bordene er at de kan betraktes som representasjoner av hvordan maskin og hånd kan sameksistere for å lage unike produkter i en verden av overforbruk og masseproduksjon. ”Remissus” er inspirert av vanndråpen og dens uforutsigbarhet i konturen. De ulike formene etterlater spor fra håndens asymmetriske form og bevegelser. Det organiske formspråket representerer en sensitivitet for treverket (bjørk) og hendenes estetiske funksjon både i prosessen og i bruken av formene.en
dc.description.abstractThis thesis deals with form research and product development by continuously creating three-dimensional objects in birch. The project was carried out with autoethnographic and practice-led research as a method. By creating “60 objects / 60 days”, deeper knowledge and experience of form and material has been developed. Analysis of the 60 objects together, with the experiences of the exploratory process, is used in the development of the product series - Objectum, which consists of the tables “Pedestal” and the trays “Remisuss”. With the goal of communicating the value of combining the arts, crafts and design fields, “Pedestal” is developed by geometric form language, machine-made, and as a symbol of the value of the craft, texture is cut by hand to emphasize the properties of the material, and to create a tactile experience. The ambition of the tables is that they can be regarded as representations of how the machine and hand can co-exist to create unique products in a world of over-consumption and mass production. “Remissus” is inspired by the water droplet and it’s unpredictability in the contour. The different shapes leave traces from the hand’s asymmetrical shape and movements. The organic idiom represents a sensitivity to the wood (birch) and the aesthetic function of the hands, both in the process and in formen
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for produktdesignen
dc.relation.ispartofseriesMAPD;2019
dc.subjectFormutforskningen
dc.subjectProduktdesignen
dc.subjectProduktutviklingen
dc.subjectObjekteren
dc.subjectBjørken
dc.subjectBorden
dc.subjectFaten
dc.subjectMaterialegenskaperen
dc.titleObjectumen
dc.typeMaster thesis
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel