Objectum
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/7492Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne avhandlingen omhandler formutforskning og produktutvikling
gjennom å kontinuerlig lage tredimensjonale objekter i bjørk. Prosjektet er
gjennomført med auto-etnografisk og praksisledet forskning som metode.
Gjennom å lage ”60 objekter/60 dager” er det utviklet dypere kunnskap
og erfaring om form og materialet. Analyse av de 60 objektene er sammen
med erfaringene fra den utforskende prosessen brukt i utviklingen av
produktserien – Objectum, som består av bordene ”Pedestal” og fatene
”Remisuss”.
Med et mål om å formidle verdien av å kombinere fagfeltene kunst,
håndverk og design, er ”Pedestal” utviklet av geometriske deler, laget av
maskinen. Som ett symbol på verdien av håndverket, er tekstur skåret
for hånd for å understreke materialets egenskaper, og for å skape en
taktil opplevelse. Ambisjonen med bordene er at de kan betraktes som
representasjoner av hvordan maskin og hånd kan sameksistere for å
lage unike produkter i en verden av overforbruk og masseproduksjon.
”Remissus” er inspirert av vanndråpen og dens uforutsigbarhet i konturen.
De ulike formene etterlater spor fra håndens asymmetriske form og
bevegelser. Det organiske formspråket representerer en sensitivitet for
treverket (bjørk) og hendenes estetiske funksjon både i prosessen og i
bruken av formene. This thesis deals with form research and product development by
continuously creating three-dimensional objects in birch. The project was
carried out with autoethnographic and practice-led research as a method.
By creating “60 objects / 60 days”, deeper knowledge and experience of
form and material has been developed. Analysis of the 60 objects together,
with the experiences of the exploratory process, is used in the development
of the product series - Objectum, which consists of the tables “Pedestal”
and the trays “Remisuss”.
With the goal of communicating the value of combining the arts, crafts
and design fields, “Pedestal” is developed by geometric form language,
machine-made, and as a symbol of the value of the craft, texture is cut by
hand to emphasize the properties of the material, and to create a tactile
experience. The ambition of the tables is that they can be regarded as
representations of how the machine and hand can co-exist to create
unique products in a world of over-consumption and mass production.
“Remissus” is inspired by the water droplet and it’s unpredictability in the
contour. The different shapes leave traces from the hand’s asymmetrical
shape and movements. The organic idiom represents a sensitivity to the
wood (birch) and the aesthetic function of the hands, both in the process
and in form
Beskrivelse
Master i produktdesign