dc.contributor.author | Børresen, Beate | |
dc.contributor.author | Persson, Victor | |
dc.date.accessioned | 2019-05-31T08:47:22Z | |
dc.date.accessioned | 2019-06-03T06:28:35Z | |
dc.date.available | 2019-05-31T08:47:22Z | |
dc.date.available | 2019-06-03T06:28:35Z | |
dc.date.issued | 2018-11-01 | |
dc.identifier.citation | Børresen B, Persson. Filosofisk samtale i undervisningen. Norsk pedagogisk tidsskrift. 2018(3):247-258 | en |
dc.identifier.issn | 0029-2052 | |
dc.identifier.issn | 0029-2052 | |
dc.identifier.issn | 1504-2987 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/7183 | |
dc.description.abstract | Artikkelen presenterer filosofisk samtale som et utgangspunkt for å realisere strukturerte og lærende samtaler i klasserommet slik læreplanen legger opp til. Samtale framstilles som noe annet enn det å si hva man mener eller vet, ved at det legges vekt på det sokratiske, dvs. det undersøkende og forpliktende ved arbeidsmåten. Bakgrunnen for denne måten å undervise på presenteres i tillegg til et generelt undervisningsforløp for og konkrete erfaringer med filosofisk samtale med elever. Samtaler i klasserommet må planlegges, styres og vurderes skal de føre til læring. Både elever og lærere må få mulighet til å trene slik at de blir bedre. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en |
dc.relation.ispartofseries | Norsk pedagogisk tidsskrift;03 / 2018 (Volum 102) | |
dc.rights | Den aksepterte fagfellevurderte postprint-versjonen av artikkelen er tillatt å arkivere i institusjonelle arkiv. | en |
dc.subject | Samtaler | en |
dc.subject | Strukturer | en |
dc.subject | Tenkning | en |
dc.subject | Forståelser | en |
dc.title | Filosofisk samtale i undervisningen | en |
dc.type | Journal article | |
dc.type | Journal article | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.date.updated | 2019-05-31T08:47:21Z | |
dc.description.version | acceptedVersion | en |
dc.identifier.doi | 10.18261/issn.1504-2987-2018-03-04 | |
dc.identifier.doi | https://dx.doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2018-03-04 | |
dc.identifier.cristin | 1653894 | |
dc.source.journal | Norsk pedagogisk tidsskrift | |