• Didaktikk - i spennet mellom klassisk formidling og performativ praksis 

      Aure, Venke (InFormation - Nordic Journal of Art and Research;2(1), Journal article; Peer reviewed, 2013)
      Denne artikkelen argumenterer for at overgripende vitenskapsteoretiske forhold ligger til grunn for forståelser av kunst og kunnskap. En eksponent for dette synet er Martin Jay slik han klassifiserer ulike former for ...
    • Faglige forventninger i grunnskolefaget Kunst og håndverk. Topoi fra læreres oppgavetekster 

      Lutnæs, Eva (Techne Series: Research in Sloyd Education and Craft Science;Vol 26, No 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Gjennom vurdering settes det ord på et fag, og ordene lærerne velger viser elevene veier inn i faget. Artikkelen går nært på læreres språk i oppgavetekster fra faget Kunst og håndverk ved ungdomsskoler i 17 av Norges 19 ...
    • Hvorfor elever mangler kompetente lærere i Kunst og håndverk 

      Nielsen, Liv Merete; Lepperød, Janne (FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Årg 12 Nr 1 (2019), Journal article; Peer reviewed, 2019-12-31)
      Hele 50% av de lærerne som underviser i faget Kunst og håndverk i grunnskolen har ingen studiepoeng i faget. Det er et svakere resultat enn for 20 år siden, og da er det nærliggende å tro at det svake resultatet skyldes ...
    • Kritisk design literacy i grunnskolen. Fire narrativ i utvikling av designkompetanse for bærekraft 

      Lutnæs, Eva (FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol 14 Nr. 3 (2021): Education for new practice – Technology, design and sustainability across professions II. Special Issue, Peer reviewed; Journal article, 2021-07-02)
      Menneskene har med sine kreative krefter erstattet natur med kultur i et slikt omfang at en ny geologisk epoke er foreslått, antropocen. Design som disiplin bærer i seg en transformativ agenda – alltid på vei mot noe nytt. ...
    • #KunstInnsatsen: Estetiske erfaringer og skjønnsvurderinger på asylmottak 

      Gjærum, Rikke Gürgens; Arnesen, Jon (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Artikkelen omhandler et knippe kunstdidaktikeres skjønnsutøvelse i møte med et asylmottaks beboere. Forskerne beskriver og fortolker disse kunstdeltakernes skjønnsutøvelse og diskuterer hvordan denne skjønnsutøvelsen omsatt ...