• Faglige forventninger i grunnskolefaget Kunst og håndverk. Topoi fra læreres oppgavetekster 

      Lutnæs, Eva (Techne Series: Research in Sloyd Education and Craft Science;Vol 26, No 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Gjennom vurdering settes det ord på et fag, og ordene lærerne velger viser elevene veier inn i faget. Artikkelen går nært på læreres språk i oppgavetekster fra faget Kunst og håndverk ved ungdomsskoler i 17 av Norges 19 ...
    • Hvorfor elever mangler kompetente lærere i Kunst og håndverk 

      Nielsen, Liv Merete; Lepperød, Janne (FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Årg 12 Nr 1 (2019), Journal article; Peer reviewed, 2019-12-31)
      Hele 50% av de lærerne som underviser i faget Kunst og håndverk i grunnskolen har ingen studiepoeng i faget. Det er et svakere resultat enn for 20 år siden, og da er det nærliggende å tro at det svake resultatet skyldes ...
    • Kritisk design literacy i grunnskolen. Fire narrativ i utvikling av designkompetanse for bærekraft 

      Lutnæs, Eva (FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol 14 Nr. 3 (2021): Education for new practice – Technology, design and sustainability across professions II. Special Issue, Peer reviewed; Journal article, 2021-07-02)
      Menneskene har med sine kreative krefter erstattet natur med kultur i et slikt omfang at en ny geologisk epoke er foreslått, antropocen. Design som disiplin bærer i seg en transformativ agenda – alltid på vei mot noe nytt. ...